Leestip op Apache.be | Drieluik ‘Mediadeals: kopen cultuurorganisaties hun plekje aandacht?’

De ene hand wast de andere

De voorbije weken en maanden hadden we op deze website veel aandacht voor (de samenwerking met) de media. Zo was er het vormingstraject ‘Erfgoed en media’, en komende donderdag kunt u bij FARO naar de VRT-pitches komen kijken en luisteren van tien collega’s uit de erfgoedsector. Het uitgangspunt hierbij is telkens interessante content. Inhoud die zo interessant is dat de media dit spontaan oppikken. Maar er is nog een andere manier om (gegarandeerd) visibiliteit te krijgen. Mediadeals dus.

Bij een deal, een overeenkomst dus, geeft en krijgt elke ‘partij’ wel iets. Langs mediazijde gaat het daarbij vooral over het gegarandeerde, repetitieve bereik bij een precieze doelgroep. En spelers uit de cultuursector hebben een ander aanbod, namelijk allerhande activiteiten (rondleidingen, lezing, voorstelling, enz.) die met hun 'kernproduct' of locatie te maken hebben. En het verbinden van hun naam en imago aan dat van het desbetreffende medium.

Journalist Nico Kennes dook voor Apache.be en rekto:verso, met de steun van het Fonds Pascal Decroos, in “de schimmige wereld van de mediadeals.” Zijn onderzoeksvraag: “Kleuren commerciële deals tussen cultuurhuizen en media de berichtgeving?” Anders gezegd: interessant leesvoer voor iedereen die bezig is (of werk wil maken van) met mediadeals. U leest het eerste deel van dit drieluik op de website van Apache.be. (gratis)

U kunt overigens nog steeds inschrijven voor de presentatie op donderdag 7 mei. Laatste plaatsen!

Roel Daenen
beeldvorming
Nieuwe Media
communicatiestrategie
Erfgoed en media
mediadeals
Apache.be