Koninklijke Bibliotheek doet marketingonderzoek

KBR (c) VisitBrussels

Begin februari lanceerden we op deze website het aanbod van de UGent-opleiding handelsingenieur (optie marketing) om de marketingstrategie (of een bepaald aspect daarvan) te analyseren. Het is uiteindelijk de Koninklijke Bibliotheek van België (KBR) die de verzamelde denkkracht van maar liefst dertig laatstejaarsstudenten nu drie maand lang ter beschikking heeft. Midden december leveren de studenten hun analyses én aanbevelingen af.

De KBR identificeerde als ‘generiek managementprobleem’ dat “de ontsluiting van de collecties van de KBR beter kan. Door een betere ontsluiting verhoogt de relevantie van de instelling.” Als specifieke uitdaging krijgt de KBR erg veel ‘passieve klanten’ – met name studenten die de bibliotheekruimten gebruiken als ‘stille ruimte’ – over de vloer. Deze gebruikers vertonen weinig tot geen interesse in de collecties van de KBR.

De onderzoeksvraag voor de studenten luidt dan ook: ‘Hoe kunnen de huidige passieve klanten van de KBR geactiveerd worden?’ De evidente deelvragen die hierbij in het vizier komen zijn:

  • Wie zijn de huidige consumenten? Actieve bezoekers/-onderzoekers, ontspanners (bv. tijdschriften lezen), studenten, online consumenten, congresgangers, museumbezoekers ….
  • Wat is de activiteitsgraad van de huidige consumenten?
  • Hoe brengt een passieve bezoeker zijn dag door in de KBR?
  • Hoe kan een passieve bezoeker geactiveerd worden?
  • Wat is de rol van online media voor de (passieve) consumenten?
  • Hoe kunnen we de studenten van nu actieve bezoekers van later maken?
  • Hoe kan de leeszaal (of algemener: de beschikbare ruimte in de KBR) geoptimaliseerd worden?


Inspiratie

Vorige week gaven FARO-collega Bart De Nil en Reinoud Magosse van het Publieks Observatorium van de Federale Wetenschappelijke Instellingen elk een inspirerende lezing voor de studenten. Bart De Nil haalde een aantal inspirerende voorbeelden uit het V.K. en Vlaanderen aan, terwijl Reinoud Magosse een scherpe snapshot van het profiel van de KBR-bezoeker presenteerde. Interessant leesvoer voor iedereen die in marketing en communicatie geïnteresseerd is!

Roel Daenen
publieksonderzoek
marketingplan
Koninklijke Bibliotheek van België
UGent