Jong marketinggeweld: studenten analyseren de strategie van uw museum

schietschijf - een klassieke metafoor voor de marketingstrategie

De studenten marketing management uit het masterjaar van de opleiding Handelswetenschappen aan de UGent schrijven elk jaar voor welgeteld één opdrachtgever een strategisch marketingplan. Voor deze opdracht starten ze met een concreet en reëel marketingprobleem. Dat wordt via een analytische aanpak vertaald in een gepast strategisch marketingplan, met concrete operationele en tactische doelstellingen. Studenten werken hiervoor in enkele concurrerende teams om op een professionele en realistische manier een marketingplan uit te kunnen werken én te presenteren. Met andere woorden: een buitenkans voor uw museum!

In het verleden werkte deze opleiding meestal voor commerciële bedrijven. Maar na “een goede eerste ervaring met de cultureel-erfgoedsector” wil men volgend academiejaar graag opnieuw met een partner uit de erfgoedsector samenwerken. Zit u dus met een reëel strategisch marketingprobleem dat u door de studenten wil laten aanpakken, dan horen de docenten graag van u. Opdrachten kunnen heel divers zijn.

Wat mag u verwachten?

De output hangt uiteraard sterk af van het concrete project, maar onderstaande elementen maken meestal deel uit van het marketingplan:

  • Analyse van een marketingprobleem
  • Op basis van de analyse relevante informatie (secundaire en primaire marktgegevens) verzamelen
  • Deze informatie verwerken tot een gepaste marketingstrategie (doelstellingen, doelgroep, positionering en strategische lijnen van de marketingmix)
  • Uitwerken van de nodige tactische beslissingen en uitwerken in de marketingmix  
  • Presenteren van de marketingcase en strategische uitwerking aan de opdrachtgever aan de hand van een paper en presentaties
  • Opstellen van een marketingplan met enkele kernanalyses (onder andere Algemene omgevingsanalyse, Concurrentieanalyse, Afnemersanalyse, Marktanalyse, Interne analyse, SWOT-analyse en confrontatiematrix, STP, Productbeleid, Prijsbeleid, Communicatiebeleid, Distributiebeleid, Relatie management, Implementatie, Financiële projectie en ROMI-indicatoren).
     

Wat verwacht de onderwijsinstelling?

  • Grote betrokkenheid van de opdrachtgever. Dit vertaalt zich in minimaal drie contactmomenten met de studenten (opstarten project, tussentijdse presentatie en feedback, eindpresentatie en feedback)
  • Tussenkomst in de kosten (ongeveer 500 euro)
     

Concreet:

  • Start van opdracht: laatste week van september 2014
  • Einde opdracht: half december 2014
  • Geen (of slechts beperkte) nazorg/-opvolging: na de eindpresentatie stopt het project voor de studenten
     

Geïnteresseerd?
Neem contact op met Hendrik Slabbinck of Dieneke Van de Sompel. U kunt ook bellen naar +32 (0)9 243 29 47.

Als u als erfgoedwerker uw marketingcompetenties wil bijschaven, kunt u vanaf 17 maart de vijfdelige opleidingscluster ‘Vloek of zegen? Marketing in de erfgoedsector’ volgen. Meer informatie vindt u hier. Vanaf maandag 24 februari kunt u via deze website ook de (gratis) FARO-inspiratiebrochure 'Vloek of zegen?' downloaden.
 

Roel Daenen
marketing
cultuurmarketing
marketingplan
Vloek of zegen?