Groot Onderhoud 2024 | Wie bepaalt wat AI weet?

AI / Groot Onderhoud 2024. Foto: Steve Johnson via Unsplash

Wat weet AI? Op het Groot Onderhoud dagen we u − zoals u van ons gewend bent − graag uit. We trekken de blik op cultureel erfgoed open en doen dat dit jaar door intrigerende sprekers mét een toekomstvisie een podium te geven. In de sessie 'Artificiële intelligentie en cultureel-erfgoedorganisaties: wat brengt de toekomst?' vragen we ons onder meer af wie bepaalt wat AI weet. Wie artificiële intelligentie zegt, zegt immers algoritmes. Algoritmes die door iemand gecreëerd en bepaald worden.

The Falling City

Project The Falling City © Gluon

We tronen u in deze sessie mee naar The Falling City. Mediakunstenares Noemi Iglesias realiseert in dit project een artistiek AI-bewakingssysteem. In plaats van te focussen op gevaar in de straten van Brussel neemt het daarentegen liefde onder de loep.

Het Kenniscentrum Data en Maatschappij (KDM) en de Liga voor Mensenrechten trekken met deze artistieke installatie vervolgens de Brusselse straten op en gaan met voorbijgangers in discussie over de werking van AI-systemen. Want, zoals Rob Heyman van het KDM stelt, "artificiële intelligentie blijft willekeurig en altijd afhankelijk van wie de algoritmes bepaalt" (Bruzz).

AI @ the museum

Praat eens met een schilderij in MSK Gent © Martin Corlazzoli

Kunt u als erfgoedorganisatie invloed uitoefenen op de algoritmes die schuilgaan achter AI-toepassingen? Hoe gaat u als erfgoedorganisatie om met de schier eindeloze reeks mogelijkheden van AI? Deze en andere vragen leggen we tijdens deze sessie voor aan MSK Gent. Zij experimenteerden eerder al met AI met als doel schilderijen voor de bezoeker tot leven te brengen. Medewerkers van MSK Gent delen hun ervaringen en voeden het gesprek.

U leest het goed. Het Groot Onderhoud wordt dit jaar alweer een editie om van te snoepen. Allen welkom! Meer over het Groot Onderhoud leest u in de FARO-kalender.

Foto's: Steve Johnson via Unsplash / Project The Falling City © Gluon / Praat eens met een schilderij in MSK Gent © Martin Corlazzoli

Joke Beyl