Ontdek de blinde vlekken aan kennis en kunde: een concreet stappenplan voor het opstellen van een competentiemodel

Iedere erfgoedorganisatie is mensenwerk. Ze bundelt een groep medewerkers, ieder met eigen kennis, kunde, belangstelling en talenten. Zij houden de organisatie draaiend en zorgen ervoor dat ze verder kan evolueren. Maar de wereld verandert snel. Dagelijks komt er nieuwe informatie bij, waardoor vaardigheden moeten worden aangescherpt en bijkomende kennis moet worden verworven. Om bij te blijven en nieuwe mogelijkheden voor de organisatie te kunnen zien, zullen de medewerkers zich dus verder moeten ontwikkelen. Hoe kunnen we binnen een organisatie zien wat de blinde vlekken zijn?

Op welke domeinen is er nieuwe kennis en kunde nodig? En welke talenten van medewerkers sluiten hierbij aan? Een manier om deze vragen te beantwoorden is het opmaken van een competentiemodel. Nu lijkt dit een hele klus, maar eigenlijk komt het neer op goed kunnen uitzoomen om zo uit te komen tot de kennis en kunde die de essentie van uw organisatie uitmaken.

FARO doorliep in 2012 een competentietraject, stelde een competentiemodel samen en maakte profielen voor de medewerkers op. Deze ervaring delen we met u via een werkboekje, dat vooral aangeeft hoe u de doelstellingen van uw beleidsplan kunt omzetten in competentietaal.

Het opstellen van een competentiemodel is vaak de eerste stap om verder na te denken over vorming, training en opleiding van uw personeel. Op 12 maart organiseert FARO een workshop die u leert hoe u zo’n intern vormingsbeleid op poten kunt zetten (ook als u geen competentiemodel heeft). U kunt zich inschrijven via deze link.

Jacqueline van Leeuwen
competenties
talent