Rampenbestrijding en paraatheid bij rampen: studienamiddag

Het Ishinomori Mangattan Museum in Ishinomaki, Miyagi na de tsunami van 2011. Foto: Christopher Johnson via Wikimedia Commons, CC BY-SA 2.0

Welke creatieve strategieën gebruiken musea en andere erfgoedinstellingen in de Verenigde Staten en Japan voor de preventie, de voorbereiding, de bestrijding en de onmiddellijke respons bij een ramp? Tijdens een studienamiddag op 13 november hoort u dat uit eerste hand van Paul Michael Taylor en Matthew Arnold (The Smithsonian Institution).

Deze workshop wordt georganiseerd dankzij het In Flanders Fields Museum Ieper en de ambassade van de Verenigde Staten in Brussel en werd uitgewerkt in samenwerking met FARO en het KIK.

Paul Michael Taylor. Foto: Smithsonian Institute

Paul Michael Taylor

Matthew Arnold. Foto: The Smithsonian Institute

Matthew Arnold

In deze workshop belichten Taylor en Arnold creatieve strategieën in musea en andere erfgoedinstellingen die momenteel in de Verenigde Staten worden gebruikt voor de preventie, de voorbereiding, de bestrijding en de onmiddellijke respons bij een ramp. Het gaat dan over zowel natuurlijke rampen (brand, overstroming/wateroverlast, aardbeving, storm) als andere menselijk gerelateerde rampen zoals een terroristische aanval.

De preventie en de bestrijding van rampen zijn kerntaken in musea en andere erfgoedinstellingen. Voorbereiding op een ramp versterkt eveneens de regionale en interdisciplinaire samenwerking, aangezien de respons in een noodsituatie een breed netwerk van beschikbare hulpverleners vraagt.

De sprekers benadrukken dat de voorbereiding op rampen vele aanvullende voordelen heeft, zelfs wanneer (zoals normaal het geval is) die rampen niet gebeuren. Zo bijvoorbeeld is een van de beste strategieën om voorbereid te zijn op een ramp met documentair erfgoed een offsite back-up te hebben van de originele bestanden. Deze back-up of digitalisering heeft als bijkomend voordeel de verspreiding van het gebruik van het erfgoed dankzij de digitale bestanden die vlotter toegankelijk zijn.

De sprekers bespreken enkele rampen in detail waaronder een recente aardbeving in The Smithsonian Institution (en hun respons erop), en het extreme voorbeeld van de drievoudige ramp in Japan (maart 2011) – een aardbeving met tsunami en een nucleaire ramp als gevolg. De gevolgen van deze drievoudige ramp voor het lokale Ishinomaki Museum worden besproken, naast de wijzigende rol van het museum als een monument ter nagedachtenis van de slachtoffers. Dit is een van de vele voorbeelden waarin musea en historische sites een herdenkinsgfunctie vervullen van rampen en tragedies uit verleden en heden.

Praktisch

  • 13 november 2023, 14.00 - 16.00 uur
  • KIK, Jubelpark 1, 1000 Brussel

Neemt u graag (gratis) deel aan deze workshop? Schrijf u dan snel in via de FARO-kalender!.

Foto's: Het Ishinomori Mangattan Museum in Ishinomaki, Miyagi na de tsunami van 2011. Christopher Johnson via Wikimedia Commons, CC BY-SA 2.0. Foto's van Paul Michael Taylor en Matthew Arnold: The Smithsonian Institution

Anne-Cathérine Olbrechts