Meer, beter en anders: FARO zet in op een krachtige communicatie en werking

Website en tijdschrift hertekend, publiek beleidsplan en inzet van sociale media complementeren de communicatiemix

FARO, het Vlaams steunpunt voor cultureel erfgoed, lanceert vandaag drie nieuwe  communicatie-instrumenten. De website (www.faronet.be) heeft sinds de opstart in februari 2008 volgens Google Analytics meer dan 850.000 bezoekers aangetrokken, goed voor momenteel zo’n 900 bezoekers per (werk)dag. Door het grote volume aan informatie drong een hertekening van de informatiearchitectuur zich op.

Dankzij het nieuwe ontwerp vindt de websitebezoeker voortaan in een handomdraai de voor hem of haar relevante informatie terug, overzichtelijk gerangschikt per (deel)sector van het erfgoedveld. Een tweede vernieuwing op de website is de verrijking van de erfgoedkaart. Dit is hét portaal dat de volledige cultureel-erfgoedsector in Vlaanderen en Brussel op de kaart zet, letterlijk dan.

Op zoek naar een activiteit waarin cultureel erfgoed de hoofdrol speelt? De kalender groepeert de vele honderden publieksgerichte activiteiten die de cultureel-erfgoedsector aanbiedt: van lezingen, tentoonstellingen, rondleidingen over wandelingen en debatten. Ten slotte vindt de surfer nu ook aansluiting bij de belangrijkste sociale media. En niet alleen van FARO zelf: intussen hebben ook vele erfgoedinstellingen een eigen profiel op o.a. Facebook, Twitter en YouTube. De nieuwe website leidt de bezoeker zowel naar de eigen sociale mediakanalen als naar die van de brede erfgoedsector.

Net als de website is ook faro, het driemaandelijkse tijdschrift over cultureel erfgoed, na een grondige evaluatie ingrijpend vernieuwd. Rob Belemans tekent voor de hoofdredactie. Een van de meest in het oog springende vernieuwingen is, naast de blind peer review, de meer eigentijdse look & feel  die het tijdschrift gekregen heeft. Het blad is voortaan ook volledig én gratis te lezen via de FARO-website. Abonnees van de gedrukte versie betalen slechts 12,50 euro voor vier nummers. Ook losse nummers zijn nog steeds verkrijgbaar. De online terbeschikkingstelling van het tijdschrift past, net als de  hertekening van de website, in de strategie om meer en  beter met en op maat van de diverse doelgroepen /gebruikers van het steunpunt te communiceren.

Een derde en laatste vernieuwing is de publicatie van de publieke versie van het beleidsplan van FARO voor de periode 2012-2016. Vorige vrijdag keurde de Vlaamse regering de plannen van FARO in de vorm van een beheersovereenkomst goed.  Het beleidsplan schetst wat u van het steunpunt minimaal mag verwachten. In één zin samengevat: we willen samen met de cultureel-erfgoedsector en de bevoegde overheden een verschil maken en aantonen waarom investeren in cultureel erfgoed gewoon heel wijs en (maatschappelijk) belangrijk is.  Deze bovenstaande drie vernieuwingen vormen samen de basis van een belangrijk onderdeel van het nieuwe beleidsplan: meer op maat, beter en (nog) breder communiceren.

Snelle toegang


Meer informatie
Voor informatie, interviews en beeldmateriaal kunt u terecht bij:

Roel Daenen, Stafmedewerker communicatie | Coördinator Erfgoeddag, tel. +32 (0)2 213 10 81, roel.daenen@faronet.be

Graag een seintje als u een proefnummer van faro | tijdschrift over cultureel erfgoed wenst. Het eerste nummer van jaargang 5 rolde zopas van de persen. Daarin  wordt onder meer de auto als erfgoed onder de loep genomen, wordt het thema van Erfgoeddag 2012 ‘Helden’ doorgelicht, komt het brede maatschappelijke draagvlak van archieven aan bod en is ook een uitgebreid verslag van het eerste ‘Groot Onderhoud’ opgenomen.


 

pers
Opening / lancering