Acht dierenverhalen om samen te lezen

Samenlezers bij leerkracht Karin in Brugge © Erfgoedcel Brugge

Leesplezier met erfgoedverhalen. Dat vormt het uitgangspunt van een nieuwe publicatie die FARO samen met erfgoedcel Brugge, erfgoedcel Gent, erfgoedcel TERF, erfgoedcel Mechelen en ECRU ontwikkelde naar aanleiding van de afgelopen editie van Erfgoeddag.

Herkenbare dierenverhalen

De kantjil en de tijger uit Indonesië, Anansi en de schildpad uit Ghana, Reynaert de vos uit Vlaanderen en nog vijf andere verhalen: uit alle hoeken van de wereld sprokkelden we verhalen bij elkaar, om samen te lezen. Aanleiding van deze bundel? Erfgoeddag – de jaarlijks terugkerende feestdag voor het cultureel erfgoed – bracht in 2023 de combinatie dieren & erfgoed voor het voetlicht. En daarbij mogen dierenverhalen zeker niet ontbreken. Ze zijn universeel herkenbaar, roepen emotie op en zijn een dankbare manier om met elkaar in gesprek te gaan.

We kozen bewust voor eeuwenoude maar nog steeds populaire dierenverhalen, omdat ze zo heerlijk herkenbaar zijn. Achteraan het boekje vindt u meer informatie over hun herkomst. We herschreven ze, zodat iedereen er plezier aan kan beleven. Of u nu Nederlands aan het leren bent, of de taal al heel uw leven machtig bent. Of u ze nu zelf (voor)leest, of ernaar luistert.

U kunt de verhalenbundel hier downloaden

Proeftraject samenlezen

FARO zette dit voorjaar een piloottraject op voor erfgoedwerkers rond het samenlezen van (dieren)verhalen met cursisten voor wie Nederlands lezen en spreken minder evident is. We doorliepen met de vijf erfgoedcellen en hun lokale netwerken een vormingstraject met de Erfgoedklasbakken als concrete aanleiding. Het traject werd begeleid door Ilona Plichard. Zij verdiept zich als lesgeefster al verschillende jaren in de methodiek van samenlezen. De erfgoedwerkers werden tijdens vier sessies klaargestoomd om een samenleesmoment op te zetten met studenten uit:

  • het secundair onderwijs in groepen OKAN,
  • of het volwassenenonderwijs in groepen NT2 bij LIGO-scholen, waar mensen schoollopen die laaggeletterd en/of kortgeschoold zijn.

Dit waardevolle traject vormde een echte proeftuin, een kans om de diversiteitswerking van de betrokken organisaties, inclusief die van FARO zelf, een flinke injectie te geven. We kozen bewust voor een beperkt groepje van vijftien mensen die persoonlijk begeleid werden. Bovenstaande publicatie is hiervan het papieren resultaat.

Momenteel evalueren we dit traject en nemen we de nodige stappen om hier in de toekomst op een duurzame manier onze schouders onder te kunnen blijven zetten. We houden u via de FARO-kanalen op de hoogte van het verdere verloop.

Hebt u hierin interesse of wilt u graag meer weten? Neem dan contact op met Katrijn D'hamers via katrijn.dhamers@faro.be.

Wat is samenlezen?

Samenlezen is een methodiek waarbij iemand een verhaal voorleest aan een groep mensen. Dat voorlezen verloopt in stappen: de voorlezer leest drie à vier zinnen voor, waarna die pauzeert en de toehoorders uitnodigt om te verwoorden wat ze voelen bij de tekst, hoe ze erover denken, welke aspecten uit hun eigen leven ze erin herkennen, etc. Om daarna het verhaal te hernemen, enkele zinnen voor te lezen, en opnieuw stil te staan bij wat dat losmaakt bij de toehoorders.In deze techniek staat dus niet het verhaal centraal, maar wel het gesprek dat ontstaat op basis van dat verhaal.

Foto: Samenlezers bij leerkracht Karin in Brugge © Erfgoedcel Brugge

Michelle Van Meerhaeghe
erfgoeddag
Masterclass