Het Verenigingsloket: eerste resultaten bevraging

De Dansmariekes, Carnaval van Halle. Devierd'n via Wikimedia Commons, CC BY 4.0

Met het Verenigingsloket wil de Vlaamse overheid de dienstverlening van verschillende overheden aan verenigingen makkelijker laten verlopen. Om dat te verwezenlijken vroeg zij input van zowel verenigingen als overheden. Wat blijkt? Beide kampen ze met gelijkaardige uitdagingen en stellen ze ook gelijkaardige oplossingen voor.

Het departement CJM, dat dit project coördineert, wil het Verenigingsloket uitbouwen in samenspraak met de lokale besturen én de verenigingen. Zo heeft het de voorbije maanden input verzameld van wat lokale besturen en verenigingen verwachten van zo’n loket. 

Verenigingen vragen:

  • oplossingen die hen helpen bij allerlei wettelijke en juridische verplichtingen;
  • één actueel overzicht van relevante diensten, zoals subsidies aanvragen of een activiteit organiseren;
  • een ‘standaardprofiel’ van hun vereniging, zodat ze maar één keer hun gegevens moeten opgeven i.p.v. telkens opnieuw.

Medewerkers van overheden delen deze top drie, maar dan in een andere volgorde. Zij denken vooral aan:

  • een centrale databank voor verenigingen. Zo hopen zij gegevens slechts eenmalig te hoeven opvragen en delen;
  • een totaaloverzicht van de lopende aanvragen per vereniging;
  • een volledige digitalisering van hun dienstverlening, van aanvraag tot en met aflevering van het product of dienst.

Surf naar denkmee.verenigingsloket.be voor het volledige overzicht!

Nu er voldoende ideeën verzameld zijn, werkt DCJM aan de eerste concrete concepten en een testversie van het Verenigingsloket. Zodra die concepten klaar zijn, kunt u ze raadplegen via het participatieplatform.

Foto: De Dansmariekes, Carnaval van Halle. Devierd'n via Wikimedia CommonsCC BY 4.0

Gregory Vercauteren
gecoördineerd vrijwilligersbeleid
Opening / lancering