Zomernummer 'faro': hoe belangrijk is het binnenklimaat?

Foto: Rosino via Flickr, CC BY-SA 2.0 Detail uit de foto, gebruikt op de cover van faro, 14(2021)2.

In het zomernummer van faro ligt het zwaartepunt op een voor de cultureel-erfgoedsector cruciaal thema. De voorbije jaren kwamen de strenge klimaatrichtlijnen voor het behoud van erfgoed steeds meer onder vuur te liggen. En terecht, want die bleken niet enkel onhaalbaar en energieverslindend, maar vooral: niet nodig. Toch werden de strikte normen uit de jaren 70 lang voor lief genomen. Maar sinds de jaren 90 toont wetenschappelijk onderzoek aan dat ze veel te streng zijn. Die wetenschappelijke inzichten en het streven naar ecologische duurzaamheid zorgden voor internationale afspraken over versoepelingen. In een uitgebreid dossier met een aantal spraakmakende cases geven we de lezer inzicht.
 
faro biedt in dit nummer ook een primeur: het eerste interview met (twee leden van) de Commissie Canon van Vlaanderen. De inzet? De relatie tot de cultureel-erfgoedsector, het Museum van Vlaanderen en nog veel meer. Naar aanleiding van de aanpak van de tentoonstelling 100 x Congo in het MAS interviewden we ook Nadia Nsayi, curator beeldvorming, over het traject van een tijdelijke tentoonstelling naar een dekoloniaal museum. Deels daarbij aansluitend geven we een aantal inzichten mee over de recent geopende Slavernij-tentoonstelling in het Rijksmuseum.

Er is ook een stand van zaken van het Wiki Women Design-project van het Vlaams Architectuurinstituut (VAi). Dat wil vrouwen die hun stempel hebben gedrukt op het ontwerperfgoed in België uit de schaduw van de geschiedenis halen.

In een onzekere wereld kan het concrete van een fysieke plaats een belangrijk bindmiddel vormen tussen mensen. De buurt blijft het referentiepunt bij uitstek voor individuen en groepen. Een opmerkelijke trend is dat (grotere) erfgoedorganisaties bewust buurten induiken en daarbij inspelen op gevoelens van ‘belonging’ en verbondenheid.

Verder in dit nummer

  • Een stuk met getuigenissen over de veerkracht van erfgoedwerkers. Hoe hebben zij de coronatijd beleefd, en gingen ze om met professionele uitdagingen?
  • De rubriek Sprekend erfgoed brengt een aantal pagina’s van het recent door de Vlaamse Gemeenschap verworven manuscript van Bezette Stad, van Paul van Ostaijen.
  • Voor de rubriek Het Atelier brengen we het eerste deel van een tweeluik. Bij de scenografie van een tentoonstelling komt heel wat kijken. Voor deze reportage richten we onze blik op Sandra en Julia die vanuit hun architecturale achtergrond meewerken aan de tentoonstellingen in het MAS. Ze zijn betrokken vanaf de eerste brainstorm tot het plaatsen van het laatste tekstlabel.
  • Traditiegetrouw stellen we een nieuwe expat aan u voor. Yasmina Zian is onderzoeker aan de Zwitserse Universiteit van Neuchâtel en internationale expert in teruggave. Eerder deed ze onderzoek in Berlijn en België naar restitutie en was ze aan de slag als gids in het AfricaMuseum.
  • In de reeks In Europa – waarin het erfgoedbeleid in een bepaald land uit de doeken wordt gedaan – focussen we, na Tsjechië, op Portugal.
  • Voor zijn erfgoedplek gaat dirigent Philippe Herreweghe terug naar zijn jeugd toen wat vandaag de grote concertzaal van de Bijloke is, nog een ziekenzaal was.

Ziet u geen ISSUU-weergave? Klik dan hier.

faro?

faro | tijdschrift over cultureel erfgoed is het tijdschrift van FARO, het steunpunt voor cultureel erfgoed. Het verschijnt viermaal per jaar (maart, juni, september en december), telt gemiddeld 64 pagina’s en richt zich tot het brede cultureel-erfgoedveld in Vlaanderen (archieven, bewaarbibliotheken, documentatiecentra, erfgoedcellen, erfgoedverenigingen, musea, sector volkscultuur …) en iedereen die van ver of nabij daarmee te maken heeft (overheden, pers, media, bibliotheken, scholen …).

faro bestellen kan online of via het telefoonnummer 02 213 10 64. Losse nummers kosten 8 euro, een jaarabonnement (vier nummers) 25 euro. Het tijdschrift wordt ook verkocht via de (betere) boekhandels.

Foto: Rosino via Flickr, CC BY-SA 2.0 Detail uit de foto, gebruikt op de cover van faro, 14(2021)2.

faro