Online transcriberen als educatieve tool

Ik heb al verschillende blogberichten gewijd aan het online transcriberen van documenten als een uitgelezen instrument voor het beschrijven van uw collecties en het uitbouwen van een virtueel netwerk van vrijwilligers. En nu is er een praktijkvoorbeeld opgedoken waarbij deze manier van crowdsourcen wordt gebruikt als een educatieve tool in de klas.

Om de duizenden handgeschreven documenten op de Europeana 1914-1918 website te transcriberen ontwikkelde Europeana recent een online transcriptietool. Het is de bedoeling dat deze tool wordt ingezet in crowdsourcingprojecten met als doel de documenten beter toegankelijk te maken en een groter bewustzijn rond het bewaren en toegankelijk maken van historische documenten te creëren. Er worden ook workshops met studenten georganiseerd. In juli van dit jaar ging er in Berlijn een workshop door met twintig geïnteresseerde studenten van het Primo Levi Gymnasium. Tijdens deze workshop leerden de 15- tot 16-jarige studenten enkele mediavaardigheden door het combineren van moderne technologieën en werken met originele historische documenten. U komt er meer over te weten in dit blogbericht en dit filmpje.

Bart De Nil
online transcriberen
crowd sourcing eerste wereldoorlog