Verrijk de kijk op Brugge

Het project verkent raakvlakken tussen collecties van Musea Brugge, het Stadsarchief Brugge en de Openbare Bibliotheek Brugge door middel van registratie, digitalisatie en ontsluiting van 19e- en 20e-eeuws werk op papier. De expertise van het brede publiek en van Bruggelingen in het bijzonder wordt aangewend om Brugse stadsgezichten te herkennen en te duiden via een crowdsourcingsproject. Uiteindelijk worden de (verrijkte) data klaargemaakt om als open data beschikbaar gemaakt worden.

Projectresultaten

1.      Wegwerken registratieachterstanden 

1.1 Musea Brugge 

Musea Brugge stelde zich met dit project tot doel om een substantiële registratieachterstand weg te werken van deelcollecties werken uit papier van het Prentenkabinet en het Volkskundemuseum. Het gaat om 2.643 werken, waaronder tekeningen, prenten, gelegenheidsdrukwerk en albums uit de 19de en 20ste eeuw met een gezicht op Brugge of een andere link met de stad of haar omgeving, die niet of slechts fragmentarisch waren geïnventariseerd, geregistreerd en gedigitaliseerd.  

Ondanks het feit dat de vooropgestelde aantallen niet volledig zijn gehaald, is het overgrote deel van de werken via het DOEDAT-platform dankzij crowdsourcing verrijkt en in het Adlib/Axiell registratiesysteem ingevoerd door de twee aangestelde projectregistratoren.  


De vooropgestelde aantallen konden niet volledig worden gehaald om verschillende redenen. Registratie van niet of slecht minimaal geïnventariseerde werken vraagt tijd. Als nieuwe medewerkers worden aangeworven, hebben deze een inlooptijd nodig, waarbij ze zich ook binnen de organisatie moeten oriënteren. Door een samenloop van omstandigheden verlieten de eerste twee registratoren dit project en moesten er twee nieuwe registratoren zich opnieuw inwerken. Daarenboven is het uitgebreid registreren een taak die zich moeilijk exact laat timen. Registratie van niet of slecht minimaal geïnventariseerde werken vraagt tijd. Sommige informatie is uitgebreid voorhanden, voor andere informatie moet een zoektocht worden aangevat. De beschrijvende informatie die via het DOEDAT-platform werd aangereikt, moest telkens worden gecontroleerd, gevalideerd en verwerkt, naast het registreren van de objecten zelf. De ervaring leert dat een projectregistrator een gemiddelde van 10 geregistreerde objecten per dag haalt, omdat ze verwacht worden ook bij vergaderingen en bij gerelateerde taken zoals fotografie, het begeleiden van de vrijwilligers op het DOEDAT-platform en het verzorgen van de sociale media betrokken te zijn. 

Enkel de verrijking bij de laatste upload van foto’s in het DOEDAT-platform is nog niet volledig afgewerkt. Musea Brugge kijkt intern met de senior registrator of er een nieuw vrijwilligerstraject met Vrienden van Musea Brugge VZW uitgebouwd kan worden om deze laatste werken op papier verder aan te vullen en de informatie in te voeren in Adlib/Axiell. Deze vrijwilligerswerking zou een eerste stap zijn in de uitbouw van een structurele vrijwilligerswerking in collectieregistratie door Musea Brugge. De ervaringen die hiermee worden opgedaan en de relaties die dit vrijwilligersproject zullen opleveren worden daarna duurzaam bestendigd in verdere collectieregistratieprojecten. Geschat wordt dat dit werk tegen het najaar van 2022 zal zijn afgerond. 

Belangrijk om mee te geven is dat Musea Brugge voor alle records PIDs aanmaakt in Adlib/Axiell. Deze vormen de sleutel tot verdere ontsluiting van de collectie naar het ecosysteem van VKC en Musea Brugge.  

 
1.2 Stadsarchief Brugge 
De doelstelling van het Stadsarchief was op de eerste plaats het beschrijven van het laatste nog onbeschreven deel van de Verzameling Guillaume Michiels (1909-1997). Concreet ging het om een duizendtal nummers: foto’s, tekeningen, litho’s, etc.. Die doelstelling werd nagenoeg gehaald. De projectmedewerkers beschreven samen 941 nummers. De overige nummers kregen een eerste, nog te controleren beschrijving, in het crowdsourcingsproject. Dit wordt in de nabije toekomst door een medewerker van het Stadsarchief afgerond. 

Op de tweede plaats wilde het Stadsarchief de 287 modellen drukwerk (briefhoofden, reclamekaarten …) uit de modellenboeken van Brugs drukker Louis Bauweraerts (1858-1946) beschrijven. Door verschillende omstandigheden (corona, personeelswissel, meer tijd nodig dan voorzien voor Guillaume Michiels …) werd deze doelstelling niet gehaald. Een groot deel van dit werk werd echter uitgevoerd in het crowdsourcingsproject en wordt daar verder gezet. Dit wordt in de nabije toekomst door een medewerker van het Stadsarchief afgerond. 


1.3 Openbare Bibliotheek Brugge 

Openbare Bibliotheek Brugge stelde tot doel 1592 zichten uit haar collectie te beschrijven. Daarin zat onder meer een collectie van 900 postkaarten en 60 porseleinkaarten. Het verplichte telewerk tijdens de eerste lockdown maakte dat eigen personeel deze collecties kon beschrijven. 

Dit bood de grote kans meer zichten uit de rijke Brugensia-boekencollectie mee te nemen in het project. In plaats van 400 zichten uit die collectie, werden door de registratoren 1138 afbeeldingen beschreven, wat een onverwachte meerwaarde was. Daarnaast werden ook de vooropgestelde 232 foto’s en diapositieven uit het heemkundig Fonds Stalpaert geregistreerd. Dit resulteerde uiteindelijk in de beschrijving van 1370 beelden van de Openbare Bibliotheek.  

2.      Beelden maken en beheren 

Door Musea Brugge werd een externe fotograaf aan het werk gezet om alle prenten en tekeningen volgens de hoogste normen te fotograferen. Dit ging om alle geselecteerde werken voor dit project met uitzondering van enkele losbladige werken en schetsalbums van Flori van Acker waarvan de fotografie begin 2022 wordt afgerond. Musea Brugge stelde voor de fotografie van de volledige selectie werk op papier voor dit project een bedrag van €7713,15 (incl. BTW) ter beschikking.  

Voor Stadsarchief Brugge werden de objecten uit de verzameling Guillaume Michiels gescand door de firma Vanden Broele. Hiervoor stelde het Stadsarchief €3.402,52 euro ter beschikking. 


Voor Openbare Bibliotheek Brugge werden de beelden uit de boekencollectie in situ gefotografeerd met een Canon 3D mark V, door een technisch medewerker met grafische opleiding. Omdat dit intern werd uitgevoerd, waren er geen extra kosten aan verbonden. 
 
Voor het koppelen van beelden aan records in Adlib/Axiell hanteert Musea Brugge een vrij omslachtige procedure die historisch gegroeid is. Musea Brugge deed recent onderzoek naar optimalisering van dit werkproces om de beelden efficiënter te koppelen. Musea Brugge kan de beelden nu versneld koppelen aan de records in Adlib/Axiell met behulp van de nieuwe procedure.  
 

Sinds juni 2020 werkt de Openbare Bibliotheek Brugge met een nieuw softwaresysteem: Wise. Wise wordt gedragen door Cultuurconnect, een instelling die de Vlaamse gemeenten ondersteunt met de digitale uitdagingen van hun cultuurbeleid. Eén van de doelstellingen van Wise is de catalografie van bibliotheekmateriaal. Tot op heden is het nog niet mogelijk afbeeldingen te koppelen aan de beschrijvingen die door de registratoren werden gemaakt. Om dit in de toekomst eenvoudig te kunnen implementeren werd een concordantielijst opgemaakt. 

 

3.      Complementariteit 

Door het systematisch en gelijktijdig bestuderen van de 19de en 20ste-eeuwse werken op papier in de collecties van Musea Brugge, het Stadsarchief en de Openbare Bibliotheek werden onderlinge relaties tussen de verschillende verzamelingen voor het eerst in kaart gebracht. Dit is een belangrijke stap in het onderzoek naar raakvlakken en overlappingen binnen de volledige Collectie Brugge, waaronder alle stedelijke erfgoedinstellingen, maar ook het OCMW en religieus erfgoed van Brugge vallen. Het Album Pittoresque de Bruges (1837-40) bijvoorbeeld, een royale Brugse publicatie van uitgever en drukker Joseph Buffa (1801-1864) en historicus Octave Delepierre (1802-1879), bevat paginagrote lithografieën van de meest pittoreske sites en monumenten van de stad en is in alle drie de collecties vertegenwoordigd. Soms in de vorm van een album, dan weer als losse illustraties. Soms in kleur, dan weer in zwart-wit. Dit project heeft het mogelijk gemaakt om de verbanden tussen de objecten in de verschillende collecties inzichtelijk te maken en op termijn te delen met een brede groep geïnteresseerden. 
Ook de grondige verwerking van het nog onbeschreven deel van de Verzameling Guillaume Michiels (1909-1997) bracht het voorkomen van dubbels met de Verzameling Jaak A. Rau (1933-2019) aan het licht. Zowel Guillaume Michiels als Jaak A. Rau  legden een indrukwekkende verzameling rond Brugge en haar geschiedenis aan. Dit project droeg bij tot het inzicht in de complementariteit en overlapping tussen beide verzamelingen. 

 

4.      Bewaaromstandigheden 

Musea Brugge heeft eveneens aanpassingen gedaan om de werken op papier die via het Verrijk de Kijk-project worden geregistreerd en ontsloten beter te bewaren. Dit wordt bereikt door ze over te brengen naar aangepaste passe-partouts, bewaring in zuurvrije bewaardozen en -omslagen te voorzien en een gedegen standplaatsregistratie op stukniveau te implementeren. Hieronder zijn de bereikte doelen in detail opgelijst. 

Voor de stukken van het Stadsarchief Brugge is dit punt niet van toepassing, aangezien de werken al in zuurvrije verpakkingen worden bewaard. Ook de Openbare Bibliotheek Brugge koppelde geen optimalisering van de bewaring aan dit project. 
 

Omdat de start van deze ingreep afhankelijk was van de aanwerving van een nieuwe collectiezorger werken op papier en deze procedure enige vertraging opliep, kon het traject echter pas enkele maanden later van start gaan. Bovendien beletten de coronamaatregelen de medewerker ervan om fulltime in het restauratieatelier papier van Musa Brugge aanwezig te zijn, waardoor de werken vertraging opliepen. Een beperkt deel van de stukken moet daarom nog van een verbeterde bewaring worden voorzien. Deze werken zullen naar inschatting tegen 1 april 2022 afgerond kunnen worden.  

Collectie Prentenkabinet  

  • Deelcollectie Ancot: Deze prenten zijn individueel verpakt in zuurvrij omslagpapier (Heritage Archival Photokraft – white, 90 g.). Van ca. 2/3 van de werken zijn de afmetingen van het omslagpapier gelijk aan standaardformaten A3 t.e.m. A1.  
  • De werken kleiner dan A3 zijn gemonteerd in een passe-partout van museumkarton, een zuur- en chloorvrijhoogwaardig gebufferd cellulosekarton, met stijfsellijm en Japans papier. De passe-partouts zitten in een zuurvrije overslagdoos en staan op rek.  
  • Deelcollectie Flori Van Acker: ca. 2/3 van de werken is gemonteerd in een passe-partout van museumkarton. De zuurtegraad werd gecontroleerd met een pH-pen. De werken liggen in lades in een Magista planokast. 
  • Het overige deel is verpakt in zuurvrij omslagpapier (Heritage Archival Photokraft – white, 90 g ) en ligt in lades in een Magista planokast.  
  • Deelcollectie Emile Rommelaere: de werken zijn gemonteerd in een passe-partout van museumkarton. De zuurtegraad werd gecontroleerd met pH pen. De werken worden bewaard in een afgesloten kast of in een zuurvrije bewaardoos op rek. 

Collectie Volkskunde 

Deelcollectie G. Michiels:  

  • De tekeningen zijn individueel verpakt in zuurvrij omslagpapier (Heritage Archival Photokraft – white, 90 g.) volgens standaardformaat A3 t.e.m. A1. De twee oorspronkelijke mappen van de tekeningen werden bewaard om de link tussen de tekeningen en hun plaats in de oorspronkelijke mappen – en de opschriften op deze mappen – niet verloren te laten gaan. De nieuwe zuurvrije verpakking leidde tot een volumetoename. Om dit op te vangen werd een extra map aangemaakt in museumkarton. De mappen liggen in lades in een Magisa planokast. 
  • Deelcollectie centsprenten: deze werken werden met meerdere (ca. 10) samen verpakt in zuurvrij omslagpapier (Heritage Archival Photokraft – white, 90 g) volgens standaardformaat A3 t.e.m. A1. Elke prent werd van de ander gescheiden door zuurvrij zijdepapier. De stukken liggen in lades in een Magista planokast. 

5.      Participatie 

Het project had als belangrijke uitgangspunt om de nog niet geïnventariseerde werken op papier samen met vrijwilligers te ontsluiten. Daarvoor werd het DOEDAT-platform ingezet, een platform dat door de Plantentuin Meise ter beschikking werd gesteld. De collega’s van de Plantentuin van Meise ontwikkelden dit platform eerder samen met internationale partners. Ze begeleidden Musea Brugge in het voorbereiden van de beelden. Er werden 4 sets beelden aangeboden (ca. 4000 records). www.verrijkdekijkopbrugge.be, een pagina op ErfgoedBrugge.be werd als centraal instrument ingezet.  

Werken aan collectieregistratie met vrijwilligers was voor het Stadsarchief een verdere uitbouw van hun bestaande vrijwilligerswerking. De Openbare Bibliotheek en Musea Brugge waagden voor het eerst de sprong om vrijwilligers bij collectieregistratie te betrekken.  

Op 26 september 2020 werd een startdag georganiseerd om het project Verrijk de kijk op Brugge voor te stellen aan geïnteresseerde vrijwilligers. Maar liefst 85 enthousiastelingen kwamen opdagen. Tijdens de infosessie werd toelichting gegeven door de drie collectiebeherende partners Musea Brugge, Stadsarchief Brugge en Openbare Bibliotheek Brugge over de deelcollecties die werden geselecteerd voor dit project. Ter plaatse kon het crowdsourceplatform meteen worden uitgetest en werden enkele voorbeelden van te registreren werken op papier gezamenlijk beschreven. Daarbij was de complementariteit van de deelnemers onmiddellijk duidelijk en kwam de discussie meteen op gang. Bruggeliefhebbers samen naar het Verrijk-de-Kijk-materiaal te laten kijken, bleek een grote inhoudelijke meerwaarde.  

De coronamaatregelen daagden de projectbegeleiders uit om de vrijwilligers op een andere manier te blijven betrekken en te blijven stimuleren om hun kennis en expertise in te zetten op deze papieren dragers. Zo werden livesessies online georganiseerd, waarin samen met vrijwilligers een paar opmerkelijke prenten werden beschreven. Tegelijk was er de gelegenheid om hen persoonlijke tips mee te geven en feedback te vragen. In 2020 vond een livesessie plaats op 26 oktober en 7 december, in 2021 op 19 januari. De sessies werden voorbereid door de projectregistratoren, ondersteund door de vaste medewerkers van Musea Brugge, Stadsarchief Brugge en Openbare Bibliotheek Brugge.  

De opvolging en persoonlijke interactie tussen de medewerkers van Musea Brugge en de vrijwilligers is een absolute must gebleken. Ook voor praktische en technische vragen over het platform, en de begeleiding en actieve aansporing van startende vrijwilligers was deze persoonlijke aanpak een noodzaak. Hierdoor is de drempel om te (starten met) registreren lager en staan technische problemen niet eindeloos in de weg om (verder) te registreren. Tegelijk had deze medewerker hierdoor veel kennis, interessante weetjes en een actuele stand van zaken die relevant bleek om te delen op facebook en in nieuwsbrieven. Zelfs filmpjes werden gemaakt waarbij werd ingezoomd op een vrijwilliger of medewerker.  

Zoals al in het voortgangsrapport aangegeven, kwam er snel een personeelswissel voor de beide aangeworven projectregistratoren, die pas per 1 oktober 2020 op 4/5 basis in dienst waren getreden. Na een nieuwe oproep werden op 1 maart 2021 twee nieuwe projectregistratoren ingezet voor Verrijk de Kijk op Brugge. Dit betekenden opnieuw een minimale inwerkingsperiode, zeker omdat een van hen nog niet vertrouwd was met het Adlib/Axiell registratiesysteem. De kruissnelheid was evenwel snel bereikt, waardoor de derde batch volledig kon worden verwerkt tegen midden augustus 2021 en de vierde en laatste batch online werd gezet op het DOEDAT- platform.  
Tijdens een coronaluwe periode werd op 7 en op 14 juni een stadswandeling georganiseerd voor de meest enthousiaste vrijwilligers van Verrijk de Kijk op Brugge. De petites histoires die tijdens deze wandelingen werden gedeeld, zowel over de stedelijke ontwikkeling als over de stadsgezichten van de werken op papier die zij zelf beschreven hadden, werden erg gesmaakt.  

Sinds oktober 2021 was nog 1 projectregistrator (4/5) actief, maar ook dat contract liep af tegen december 2021. De allerlaatste beschrijvingen die via crowdsourcing worden aangemaakt zijn daardoor nog niet volledig gevalideerd en ingevoerd in Adlib/Axiell. Deze kennis en informatie mag zeker niet verloren gaan. Daarom zet Musea Brugge in samenspraak met de senior registrator vanaf het voorjaar van 2022 vrijwilligers van de Vrienden van Musea Brugge in om dit werk af te ronden. Uiteraard gaat de oproep om verder te participeren aan deze afwerking ook naar de groep die actief participeerde aan het Doedat-platform. 

Nu dit project ten einde loopt, zullen er nog enkele posts verschijnen op de facebookpagina van het project met 647 volgers. We zullen de volgers aansporen om zich aan te sluiten bij andere sociale mediakanalen van Musea Brugge, het Stadsarchief en de Openbare Bibliotheek Brugge om de banden met de Bruggeliefhebbers te behouden en bestendigen.   

6.      Ervaring opdoen met crowdsourcing 

We delen graag 6 conclusies over onze ervaringen met crowdsourcing tijdens dit project: 

6.1 De keuze van het platform 

Kies je voor integratie op een bestaand platform of voor een eigen platform dat nog  ontwikkeld moet worden? Omdat ‘Verrijk de Kijk’ een beperkte looptijd en een experimenteel karakter had en omdat lange termijnwerking errond niet gegarandeerd kon worden, kozen wij na marktverkenning en consultatie van andere crowdsource-initiatieven, om geen eigen platform te ontwikkelen. We zijn Plantentuin Meise erg dankbaar dat we Verrijk de kijk op Brugge konden integreren in hun crowdsourceplatform Doedat.be. Dat we hierdoor ook enkele beperkingen zouden hebben, woog niet op tegen de vele voordelen om in te stappen in een bestaand platform. De keuze van je crowdsourceplatform brengt steevast beperkingen met zich mee. Wil je exactere vragen of situaties kunnen onderzoeken, afhankelijk van het type beelden, ben je beter af met de ontwikkeling van een platform volledig op maat van jouw type collectie. Maar dan komt de vraag naar technische en financiële haalbaarheid al snel boven drijven.  Ondertussen zijn we op het einde van het project ook de mogelijkheden aan het verkennen rond het werken met annotaties op IIIF-beelden. Een verkennend gesprek met de Vlaamse Kunstcollectie en de Plantentuin Meise vond hierover plaats. 

6.2 Het aantrekken van vrijwilligers 

Eén van de belangrijkste aanbevelingen voor het welslagen van je crowdsourceproject: definieer heel duidelijk je doelgroep en ga met deze community actief in gesprek. Musea Brugge ging op zoek naar kenners van Brugge die hun kennis willen delen. Geen online community zonder fysieke verbondenheid! Verrijk de kijk organiseerde een startdag, waar maar liefst 85 enthousiaste Bruggekenners op afkwamen. De rijkdom aan kennis die op dat moment in de zaal aanwezig was, bracht meteen boeiende discussies op gang. Deelnemers waren geprikkeld om zelf aan de slag te gaan.  

6.3 Het blijven enthousiasmeren van vrijwilligers 

De betrokkenheid tussen jouw instelling en de vrijwilligers is een cruciaal element in het welslagen van het project. De covid19-pandemie zorgde ervoor dat we in 2020 geen fysieke bijeenkomsten meer konden organiseren, maar er werden digitale alternatieven aangeboden: wekelijks enkele facebookposts, maandelijks een nieuwsbrief naar de vrijwilligers, individuele feedback op beschrijvingen van vrijwilligers én digisessies waarop vrijwilligers en experten met elkaar in gesprek gingen rond enkele moeilijk identificeerbare beelden. In 2021 konden twee wandelingen met de vrijwilligers in de Stad doorgaan, waarbij ze een tiental beelden die ze de voorbije maanden beschreven hadden, live op de plek in de stad konden bediscussiëren. Een initiatief dat erg gesmaakt werd.  

6.4 De kwaliteitscheck 

Hoe zorg je ervoor dat de info een meerwaarde is voor de registratoren? Leer je vrijwilligers kennen! Geef hen feedback op hun beschrijvingen en toon hen hoe ze nog relevantere input kunnen geven. Ondersteun hen met het ter beschikking stellen van bepaalde bronnen of linken. Laat hen ook zelf duiden op basis van welke info zij bepaalde velden invullen. En last but not least, voorzie de mogelijkheid voor vrijwilligers om ook zelf feedback te kunnen geven op elkaars beschrijvingen. Zo ontstaat er discussie en stijgt de kans op het verkrijgen van kwalitatieve input.  

6.5 De zorgen 

Het inzetten van vrijwilligers vraagt een permanente opvolging vanuit de erfgoedinstelling. Des te nauwer je hen kan opvolgen en betrekken, des te relevanter hun input zal zijn. Het coachen van vrijwilligers vergt andere vaardigheden en functieprofielen in een museum dan deze van registratoren of wetenschappelijke medewerkers.

6.6 De winst 

Door heel erg doelgroepgericht te werken, krijg je de kans specifieke kennis te vergaren over bepaalde onderwerpen. Niet alleen de individuele vrijwilliger, ook de community van vrijwilligers die hierin groeit en de sociale media spelen hierin een rol.  

De winst ligt hem niet enkel in de verrijking van je data, maar in belangrijke mate ook in het creëren van een betrokken community. Het participatieve aspect van crowdsourcing in een museumcontext is onontbeerlijk! 

Voor Musea Brugge betekende het project Verrijk de Kijk op Brugge een belangrijke eerste stap in samenwerking met vrijwilligers voor de ontsluiting van collectie. Musea Brugge wil deze banden warmhouden en bestendigen door hen bij nieuwe projecten te betrekken. Voor verschillende beschrijvers op het DOEDAT-platform was Verrijk de Kijk op Brugge een kennismaking met andere Brugse stadscollecties. Stadsarchief Brugge beschikt al lange tijd over een trouwe schare vrijwilligers. Enkele van hen namen heel actief deel aan de crowdsourcing en leverden zo een grote bijdrage aan het project. Het betekende een versterking van de bestaande band tussen de archiefdienst en enkele van haar vrijwilligers. Een belangrijke bijkomstigheid van dit project was de verbondenheid die er ontstond tussen de instellingen en de vrijwilligers in tijden dat we door de pandemie maar beperkt open waren en de reguliere banden met bezoekers verslapten. 

 

7.      Open data 

Musea Brugge nam deel aan zowel het bootcamp open culturele data in juni 21 bij meemoo als de uploadworksessies wikidata in september 21, dit als voorbereiding om de beelden uit dit project via wikidata/wikicommons aan te bieden. De data werden opgeschoond en voorbereid in Open Refine, het metadataschema werd uitgetest, de auteursrechten werden uitgeklaard. Een kleine selectie werd reeds gepubliceerd als proefopstelling, zie https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Musea_Brugge. De laatste voorbereidingen voor het opladen van de beelden van Musea Brugge uit dit project, zijn momenteel lopende en worden binnenkort gepubliceerd. 

 

8.      Ontsluiting 

8.1 ErfgoedBrugge.be > www.verrijkdekijkopbrugge.be 

ErfgoedBrugge.be was de uitvalsbasis voor het project Verrijk de kijk op Brugge. Als portaal werd hier doorverwezen naar het crowdsourceplatform, tips gegeven aan de vrijwilligers, maar tegelijk konden ook de resultaten hierop gepubliceerd worden.  

Van het Stadsarchief Brugge staan er reeds honderden beschreven beelden uit de Verzameling Guillaume Michiels online op Erfgoedbrugge.be (onderdeel beeldbankbrugge). De komende maanden komen ook de andere beelden online. Dit gebeurt in de nabije toekomst ook voor de beelden van de modelboeken van drukker Louis Bauweraerts. Een vaste medewerker neemt deze taak op zich. 

Ook voor Musea Brugge is een grote selectie uit dit project reeds terug te vinden op ErfgoedBrugge.be. Er zal nog een thema aangemaakt worden die alle records uit dit project, overkoepelend van de verschillende partners bundelt. Omdat de Openbare Bibliotheek met WISE nog niet aangesloten is op ErfgoedBrugge, zijn hun records voorlopig enkel via WISE raadpleegbaar.  

8.2 Erfgoedinzicht.be 

De records van Musea Brugge stromen ook door naar Erfgoedinzicht.be 

8.3 Collectie.museabrugge.be + Vlaamse Kunstcollectie  

Deze frontend is momenteel in volle testfase (te bekijken via op te vragen paswoord) en zal de beelden van Musea Brugge via IIIF presenteren. Deze toepassing is gebaseerd op het ecosysteem van de Vlaamse Kunstcollectie. Te verwachten is dat deze toepassing in de eerste jaarhelft van 2022 opengesteld zal worden voor het grote publiek. Vanaf dan zullen de beelden ook doorstromen naar de arthub van de Vlaamse Kunstcollectie.  

8.4 Wikidata / Wikicommons

De records en beelden met een creative commons license worden momenteel voorbereid om gepubliceerd te worden op wikidata en wikicommons.

 

Partnerorganisaties

Het Stadsarchief Brugge verwierf in 2017 het kwaliteitslabel en werkt al jarenlang nauw samen met Musea Brugge, onder meer door het gezamenlijk toegankelijk stellen van erfgoedcollecties via de portaalsite ErfgoedBrugge.be. De Brugse archiefdienst heeft een omvangrijke iconografische collectie die heel wat raakvlakken heeft met die van Musea Brugge en de Openbare Bibliotheek. Verder communiceert de archiefdienst via haar kanalen (nieuwsbrief, websites, Facebook …) over het project en de resultaten ervan.

De Openbare Bibliotheek Brugge neemt een unieke positie in in het Vlaamse bibliotheeklandschap. Ontstaan uit geconfisceerde collecties van West-Vlaamse abdijen en kloosters, combineert ze de laagdrempeligheid van een openbare instelling met de rijkdom van een erfgoedbibliotheek. Op bovenlokaal niveau is ze een van de stichtende partners van de Vlaamse Erfgoedbibliotheken. In 2011 verkreeg ze van de Vlaamse overheid het kwaliteitslabel ‘Erkende Erfgoedbibliotheek’. Samenwerking met partners - lokaal én bovenlokaal - is een van haar speerpunten. Digitalisering plaatst de collectie in een groter geheel.

Erfgoedcel Brugge was de voorbije jaren de motor voor heel wat digitaliseringsprojecten rond Brugs erfgoed. Steeds in samenwerking met de Brugse erfgoedorganisaties Musea Brugge, Stadsarchief Brugge, Openbare Bibliotheek Brugge, Monumentenzorg en Erfgoedzaken, maar ook met niet-professionele erfgoedorganisaties werden diverse kleine en grote digitale trajecten en projecten opgezet en begeleid. De ervaringen die werden opgedaan bij het realiseren van het erfgoedportaal ErfgoedBrugge.be en de stadsapp Xplore Bruges kunnen ook voor dit project ingezet en gedeeld worden. Erfgoedcel Brugge is bereid mee te zetelen in de stuurgroep om advies en expertise uit te wisselen, alsook om het project communicatief mee te ondersteunen, in het bijzonder het crowdsourcingsluik naar de Brugse erfgoedgemeenschappen.

Het Groeningemuseum is actieve partner in de dienstverlenende organisatie de Vlaamse Kunstcollectie vzw. Een belangrijk onderdeel van deze samenwerking spitst zich toe op de professionalisering van het beeld- en databeleid en de automatisering van de museumprocessen. Musea Brugge en zijn partners wenst dan ook voor dit project gebruik te maken van de expertise van de VKC. Musea Brugge draagt momenteel financieel bij in de ondersteuning van de werking rond beeld- en databeleid van de VKC (€ 10.000 op jaarbasis). Haar registratiedata worden ontsloten via de VKC Datahub/Arthub. Tijdens de loop van het project kan beroep gedaan worden op de VKC voor deelname aan de expertengroep, inhoudelijk en technisch advies en hands-on ondersteuning. Dit onder meer op het vlak van het onderzoek naar de inzetbaarheid van specifieke crowdsourcingstools, de verrijking van de metadata, het validatieproces bij de gecrowdsourcete metadata, de publicatie van de data als open data, onder meer via de Datahub/Arthub, alsook het inbedden van de metadata in de digitale afbeeldingen. Voor de assistentie op inhoudelijk en technisch vlak rekent de VKC op een bijstand van 20 werkdagen, naast de inzet van de dataconservator tijdens de loop van het project.

Begin 2019 werd een werkgroep digitale strategie opgericht binnen de Cluster Cultuur van de Stad Brugge. Deze werkgroep wil het aanspreekpunt en adviesorgaan zijn voor alle digitale trajecten en projecten binnen de verschillende diensten van de Cluster Cultuur (= Musea Brugge, Openbare Bibliotheek Brugge, Stadsarchief Brugge, Raakvlak, Erfgoedcel Brugge, Cultuurcentrum Brugge, Brugge Plus). De werkgroep digitale strategie werkt op haar beurt met verschillende werkgroepen of projectgroepen naargelang het thema. De vaste werkgroepen zijn digitalisatie, collectieregistratie, communicatie en publiekswerking, innovatie en expertisedeling, organisatie. Deze kunnen aangevuld worden met tijdelijke projectgroepen, zoals voor dit project.

Leden stuurgroep

Musea Brugge

  • Anne Van Oosterwijk, directeur Collectie
  • Katrien Steelandt, coördinator e-cultuur
  • Evelien De Wilde, conservator Prentenkabinet

Stadsarchief Brugge

  • Jan D'hondt
  • Dieter Viaene

Openbare Bibliotheek Brugge

  • Koen Calis
  • Hilde Vanparys

Vlaamse Kunstcollectie vzw

  • Pascal Ennaert
  • Rob Wyse

meemoo

  • Bert Lemmens

Praktische info

Looptijd van
Looptijd tot
Organisatienaam
Musea Brugge
Contactpersoon
Katrien Steelandt
Adres
Dijver 12, 8000 Brugge
Telefoon
050 44 87 96
Financieringsbron(nen)

Stad Brugge en Vlaamse Overheid (inhaalbeweging collectieregistratie)

Andere projecten

Immaterieel erfgoed kan op verschillende manieren bijdragen aan duurzame ontwikkeling. CAG en Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed ...

De Vlaamse Erfgoedbibliotheken en meemoo bouwen samen met collectiebeherende organisaties een overkoepelend Vlaams programma voor ...

Dit project neemt de registratieachterstand van analoge periodieken (tijdschriften en kranten) onder handen, met het ...