Oproep deelname aan KHM-onderzoek rond mondelinge geschiedenis

Op 1 september startte aan de lerarenopleiding van de Katholieke Hogeschool Mechelen het onderzoeksproject ‘Mondelinge Geschiedenis: een brug tussen erfgoed en culturele diversiteit in het onderwijs’. Mondelinge geschiedenis is een methode om het verleden te reconstrueren aan de hand van interviews. Met dit onderzoek wil de KHMechelen nagaan hoe erfgoededucatie in het onderwijs, en in het bijzonder de methode van mondelinge geschiedenis, verbonden kan worden met een toenemende (inter)culturaliteit, en hoe het de (inter)culturele openheid van jongeren kan bevorderen. De reden van onze interesse vloeit voort uit het onderzoek van o.a. Anne Bamford waaruit blijkt dat er in het onderwijs tot nog toe weinig aandacht gaat naar deze methode en de link met interculturaliteit.

In het kader van dit project plannen wij de komende maanden een aantal interviews met leerkrachten uit de eerste en tweede graad van het secundair onderwijs. Bedoeling van de interviews is om na te gaan welke behoeften, vragen en eventuele ervaringen er in het werkveld leven rond het gebruik van mondelinge geschiedenis.

Hiervoor is KHMechelen op zoek naar leerkrachten die interesse hebben voor deze thematiek. Het doet er niet toe of u reeds gebruik maakt van de methode van mondelinge geschiedenis in uw lessen, KHMechelen is in eerste instantie op zoek naar leerkrachten die op één of andere manier bezig zijn met erfgoed in het algemeen en zin hebben om mee te werken aan dit onderzoek.

Bent u de persoon die we zoeken? Stuur dan een mailtje naar ilse.van.heddegem@khm.be of nele.de.witte@khm.be om uw bereidheid tot deelname kenbaar te maken. Wij zullen u dan contacteren om een afspraak vast te leggen. Alle deelnemers ontvangen een filmticket als dank voor hun medewerking.

mondelinge geschiedenis
KHM