Let's Grill Kanal tijdens de Week van de Smaak 2013

Van 14 tot en met 24 november vindt in heel Vlaanderen en Brussel de Week van de Smaak plaats. Meer dan 700 activiteiten zoomen in op het thema Water & Vuur, de ankerpunten die de Week van de Smaak 2013 vormgeven. Het thema nodigt uit om mee te surfen op vernieuwende tendensen op culinair gebied, maar evengoed om te duiken in eeuwenoude tradities.

Behalve naar dit soort tegenstellingen verwijzen beide elementen naar wedstrijden en culinaire duels. Maar ook elk apart staan zij hun mannetje: roken, stomen en stoken, vis en de zee, koffie en jenever, bier en kraantjeswater, havens en rivieren, allen worden ze op een eigenwijze manier tien dagen in de verf gezet tussen.

Brussel, Stad van de Smaak

Brussel neemt als Stad van de Smaak dit jaar een bijzondere plaats in. Onze hoofdstad serveert een goed gevuld programma, met meer dan vijftig Water & Vuur-activiteiten en met als hoogtepunt Grill Kanal, een grillfeest in ‘Abattoir’, de Anderlechtse slachthuizen. Op woensdag 20 november slijpen tien Brusselse verenigingen er de messen. Niet om te slachten, wel om te grillen. Van 12.00 tot 15.00 uur maken de Brusselse teams tijdens Grill Kanal hun versie van de brochette klaar, inclusief bijgerechtje. Multicultureel, verrassend en lekker: van shish kebab uit Turkije tot Griekse souvlaki, van satay uit Thailand tot Portugese espetadas; elk land heeft zo zijn variant van de brochette. Extra inspiratiebron is chef David Martin, die in een kookdemo een van zijn ultieme grillspecialiteiten klaarmaakt.

Iedereen die in Brussel woont, werkt of toevallig op bezoek is, is welkom om te komen proeven van de minibrochettes én om te stemmen op zijn favoriet. Daarbij wordt aan allen een biertje aangeboden van brouwerij Timmermans. Naast de publieksjury, is er ook een professionele jury aanwezig om onder leiding van David Martin te beslissen wie naar huis gaat met de hoofdprijs, een ‘gouden brochette’. De prijs wordt verzorgd door de Brusselse ontwerpster Kimy Gringoire en haar echtgenoot, tatoeageartiest Alex Lejeune. Kimy Gringoire is de drijvende kracht achter het juwelenmerk Kim Mee Hye. Het merk staat garant voor tijdloze en intieme ontwerpen, die sociale beperkingen en stereotiepen willen overstijgen. Kimy Gringoire en Alex Lejeune ontwerpen voor de winnende vereniging een juweel, een symbolische ‘gouden brochette’.

Ook het publiek maakt kans op een fantastische prijs: de professionele grill (geschonken door barbecuespecialist.be) waarop David Martin de grill-demo doet, gaat mee met een gelukkige winnaar … voor nog meer Water & Vuur.

Smaakboot

De Smaakboot vaart tijdens de Week van de Smaak dwars door Vlaanderen. Aan boord een chef, een biersommelier, een witloofboer én veertig passagiers. De passagiers genieten tijdens hun traject telkens van een driegangenlunch met in de hoofdrol: witloof, streekproducten en bier. Elke dag meert de boot aan in een ankerstad, waar de passagiers feestelijk ontvangen worden en uitgenodigd voor een overnachting. De volgende dag stappen veertig nieuwe passagiers op, onder begeleiding van een andere chef, een nieuw menu, nieuwe bieren. Centraal in de tocht, staat Brussel, Stad van de Smaak. Daar verblijft de Smaakboot twee dagen.

Programma

Doorzoek het volledige programma via de website van de Week van de Smaak.

De Week van de Smaak is een organisatie van Vol-au-Vent vzw

Evenement
week van de smaak