Vraag eens wat geld!

Erfgoedinstellingen halen hun inkomsten uit heel diverse bronnen. Ook al hebben een aantal musea, archieven en erfgoedbibliotheken al heel wat ervaring met financiële giften, toch wordt het potentieel van deze vorm van alternatieve financiering nog steeds onderbenut. Daar zijn verschillende oorzaken voor. Zoals: het gebrek aan kennis ter zake. Vandaar dat FARO een trainingsprogramma rond fondsenwerving heeft opgezet. Op 7 december leert u van fondsenwerverexpert en copywriter Mark Van Bogaert hoe u uw geschreven communicatie (brieven, mails, nieuwsbrieven, enz.) gevoelig kunt verbeteren. Mark werkt onder meer voor Kom op tegen Kanker, Amnesty International en Bond Beter Leefmilieu.

Uit onderzoek blijkt dat slechts een derde van de Belgen regelmatig geld overmaakt aan ‘goede doelen’. Anderen storten sporadisch, bijvoorbeeld bij grote acties. De laatste categorie geeft helemaal niets. Organisaties die werkzaam zijn in de medische, sociale of ecologische sector, of de ontwikkelingssamenwerking hanteren een heel arsenaal aan middelen om giften te krijgen. Denk maar aan de occasionele brief. Of de folder die u in de krant vindt. Precies omdat die giften zo levensbelangrijk zijn voor die organisaties, moeten ze hun boodschappen ook goed afstellen op al die verschillende doelgroepen. Die ‘bedelbrieven’ die u in de bus krijgt met pakkende verhalen, die zijn niet bij iedereen dezelfde.

Wat en hoe gaat u vertellen?

Erfgoedorganisaties kunnen veel leren van de ervaring en inzichten van andere fondsenwervers. Met name in de aanpak van hun communicatie. Wat gaat u vertellen, eens iemand zijn of haar interesse in uw museum, archief of erfgoedbibliotheek heeft laten blijken? Hoe bouwt u uw verhaal op, om te eindigen met een duidelijke uitnodiging om een gift te doen? Hoe zet u uw contact aan tot concrete actie? En wat zijn de goede woorden in fundraising?

Dat zijn stuk voor stuk vragen waar Mark Van Bogaert raad mee weet. Hij is zelfstandig tekstschrijver en schrijftrainer. Voor bedrijven en social-profitorganisaties maakt hij teksten voor (e-)mailings, magazines en websites. Al ruim twintig jaar doet hij tests met verschillende tekstversies om te onderzoeken wat de meeste respons oplevert. Hij won de prestigieuze Gouden Veer, de tweejaarlijkse bekroning voor de beste verkoopbrief, en een boekenkast vol andere prijzen. ‘Met woorden verleiden. Schrijftips voor uw mailings, presentaties & andere wervende teksten’ werd genomineerd door LIA (Language Industry Awards) als ‘beste taalpublicatie’. Het boek is uitgegeven bij Lannoo Campus. In het voorjaar verschijnt bij diezelfde uitgeverij zijn nieuwste boek, ‘Scanbaar schrijven. Aandacht trekken van lezers met weinig tijd’.

De opleiding op 7 december vertrekt vanuit uw noden en behoeften, en bovendien op basis van uw concrete brieven, teksten en e-mails. U kunt met andere woorden meteen na de training het verschil uittesten.
Schrijf snel in!

Deze training maakt deel uit van de vorming Fondsenwerving: van inzicht tot praktijk.

Roel Daenen
fondsenwerving
alternatieve financiering
erfgoeddoel
Mark Van Bogaert
wervend schrijven
Studiedag