Vernieuwd Jenevermuseum opent

logo Jenevermuseum

Op zaterdag 20 september opende het vernieuwde Jenevermuseum na bijna een jaar sluiting terug de deuren. Het nieuwe museum belooft "een straf verhaal over onze nationale gedistilleerde drank te worden, met aandacht voor lichaam én geest," aldus het persbericht. Een feestelijk openingsweekend onderstreept het nieuwe museumconcept, de vernieuwde naam, huisstijl én logo.

Eind november 2013 ging het 'Nationaal Jenevermuseum'  toe voor een grondige renovatie en heroriënatie. Het stadsbestuur van Hasselt en de museumvzw wilden immers sterk inzetten op een vernieuwd Jenevermuseum, omdat het één van de hoofdrolspelers is in het verhaal van ‘Hoofdstad van de Smaak’. Met de actualisering van het museum wilde de museumploeg ook breder gaan dan de bijna obligate fysieke opknapbeurt. Met een nieuw museumconcept , een nieuwe slogan en een nieuwe huisstijl wil het museum dit streekproduct opvallend en blijvend in de kijker zetten.

Een nieuw museumconcept en –logo

Het zwaartepunt van het museum is en blijft de collectie. Het Jenevermuseum toont meer objecten dan ooit tevoren. Van artefacten uit de oudst gekende Europese stokerij tot meer dan 40 promotieaffiches voor jenever en likeur. Het vernieuwde Jenevermuseum nodigt ook uit tot interactie: filmpjes, geluidsfragmenten, een multimediale stokerijenkaart, games... het productieproces, de ontwikkeling en de perceptie van jenever doorheen de eeuwen komen tot leven dankzij de bezoeker zelf. Zo is er bijvoorbeeld de Metabox, een installatie waarin gewezen wordt op de gevaren van alcohol. Daarin  kan de bezoeker (virtuele) borrels aan een dummy serveren. En stap voor stap ziet hij of zij wat de effecten van die borrels zijn op het menselijke lichaam en gedrag.

Daarnaast is er ook De Jeneveracademie, het smaakwiel en het proeflokaal. "Leren over wat je drinkt, is niet alleen een verstandelijk proces," klinkt het. "Proeven, ruiken en genieten mogen niet ontbreken als je jeneverwijs wil worden. Dat gebeurt aan het einde van het museumbezoek, in de Jeneveracademie. Op deze plek wordt de bezoeker helemaal ingewijd in het actuele product: hoe bewaar, schenk en drink je jenever het beste?"

Het gestileerde glaasje in het logo vat alle aspecten van het vernieuwde museumverhaal samen. In het glaasje komt het resultaat van het productieproces terecht; het verwijst naar de smaakbeleving en het consumeren en het is als object op zich ook een verwijzing naar de intussen meer dan 25.0000 stuks tellende collectie van het museum. De kleuren refereren aan de opvallende kleurvlakken uit de jenever- en likeuraffiches uit het interbellum en de naoorlogse periode. Ontwerpers als René Magritte, Julian Key, Maarten Toonder, e.a. werden toen door jeneverproducenten ingeschakeld om de sterkedrank aan de man te brengen. Hun stijl is ook deels doorgetrokken in het grafische ontwerp van de museumpresentatie zelf.

Eéntje om bij te leren

Met de tongue in cheek verwijst de slogan naar ‘nog ééntje om het af te leren’. Davy Jacobs, conservator, stelt: “We gaan de uitdaging aan om zijn bezoekers ‘jeneverwijs’ te maken. Hij of zij maakt op een interactieve en zintuiglijke manier kennis met jenever. Wat is de oorsprong, de ontwikkeling en de perceptie van onze nationale gedistilleerde drank? Maar ook: hoe spelen geur en smaak een rol in het productieproces? En wat is de perfect serve voor jenever en wat zijn mijn eigen smaakvoorkeuren? Met andere woorden, de bezoeker zal achteraf met meer kennis van zaken en van smaken, kunnen genieten van een jenever.”

Praktisch
Jenevermuseum
Witte Nonnenstraat 19, Hasselt
T +32 (0)11 23 98 60
www.jenevermuseum.be

Openingsweekend op zaterdag 20 en zondag 21 september, telkens van 10 uur tot 18 uur. Tijdens dit weekend kan iedereen het nieuwe museum gratis bezoeken. En natuurlijk is er aandacht voor alle zintuigen, met muziek, theater en … een waaier aan jenevers!


 

Roel Daenen
Hasselt
Jenevermuseum
Hoofdstad van de Smaak
Opening / lancering