Steun vragen voor Erfgoeddoel tijdens de Cultuurmarkt van Vlaanderen: uitdagend en vruchtbaar

Jozien, Eveline en Emilia (c) FARO

Op zondag 30 augustus werd de Antwerpse binnenstad overspoeld door zo’n 150.000 mensen. Die kwamen voor de ‘Cultuurmarkt van Vlaanderen’, volgens organisator Prospekta “het feestelijke startschot van het nieuwe cultuurseizoen.” FARO zond er drie enthousiaste jobstudenten heen. Hun opdracht? Zoveel mogelijk mensen informeren over de Erfgoeddoel-campagne die in april van start ging.

Indien u het nog niet zou kennen: ‘Erfgoeddoel’ is een publiekscampagne om het in cultureel erfgoed en, breder, cultuur geïnteresseerde publiek, bewust te maken van het feit dat ook ‘erfgoed’ een goed doel is. In ons land is het veld van de goede doelen vooral ingenomen door organisaties die zich inzetten voor humanitaire, medische of sociale doelstellingen. Dat maakt dat ‘erfgoed’ niet bepaald het eerste is waar men aan denkt als het gaat over goede doelen.

Voor de Erfgoeddoel-campagne hebben momenteel 22 erfgoedinstellingen - zoals archieven, musea, erfgoedbibliotheken … - zich verenigd. Samen staan ze sterker om hun vraag om steun gezamenlijk meer weerklank te geven bij een breed publiek, dat hen op uiteenlopende manieren kan steunen.

Gevraagd naar hun ervaringen vertellen Jozien, Emilia en Eveline: “We hadden de taak om mensen op deze Cultuurmarkt warm te maken om een van de ‘erfgoeddoelen’ te steunen. Na een wat onwennige start schoten we uit onze startblokken en ging het flyeren in stijgende lijn. Veel mensen waren zeer geïnteresseerd en vonden het een knap initiatief. Een honderdtal personen gaven hun gegevens op om meer informatie te ontvangen."

"Naast deze reacties waren er ook minder positieve. De standaarduitvluchten, ‘ik moet mijn trein halen’ of ‘sorry, ik heb geen tijd’, werden dan ook veel gebruikt. Sommigen namen niet eens de moeite om te zeggen dat ze geen interesse hadden, maar liepen ons voorbij of maakten van ver al duidelijk met hun lichaamstaal dat we niet moesten proberen hen aan te spreken. Desondanks deze reacties lieten we ons niet ontmoedigen en flyerden we dapper verder. Deze vermoeiende, maar leerrijke dag heeft ons geleerd dat veel mensen geïnteresseerd zijn om deze campagne te steunen. Bovendien kregen we alle drie door deze ervaring meer respect voor flyeraars!”

U verneemt alles over Erfgoeddoel op de campagnewebsite erfgoeddoel.be. En hieronder kunt u het filmpje bekijken.

Roel Daenen