Pompidou over blockbusters

Het gouden grafmasker van farao Toetanchamon, Egyptisch Museum. Roland Unger - Eigen werk via Wikimedia Commons, CC BY-SA 3.0

Op dinsdag 1 december vond de tiende editie van het Groot Onderhoud plaats. Een van de zeven druk bijgewoonde sessies ging over (het einde van de) blockbustertentoonstellingen. Daarover ging het later op de week ook bij Pompidou, op Klara.

In de sessie ‘Grenzen aan de groei. Is het failliet van de blockbustertentoonstellingen in zicht?’ bogen de deelnemers zich over een heel actueel thema. Veel musea ervaren immers al enige decennia de druk om steeds meer publiek te bereiken via (internationale) blockbustertentoonstellingen. Lange tijd werd dit soort van tentoonstellen als een winstgevend model gezien. Maar is dit model wel houdbaar?

In het buitenland lijkt er een voorzichtige tegenbeweging op gang te komen waarbij musea opnieuw kiezen voor lokale verhalen en lokaal draagvlak. Bovendien is het in deze coronatijd, waarin ‘afstand houden’ de kernregel is geworden, gewoonweg onmogelijk om een blockbuster te organiseren. Want die mikt per definitie op een hoog publieksbereik.   

De vraag is dan ook of de kentering op komst is? En of dat ooit zo geroemde model op zijn laatste benen loopt? Is het haalbaar en/of wenselijk om deze switch te maken? Wat zijn de gevolgen op economisch en maatschappelijk vlak?

FARO-directeur Olga Van Oost was te gast bij Nicky Aerts in het radioprogramma Pompidou. U kunt de uitzending herbeluisteren via klara.be of via de Klara-app. 

Afbeelding: Het gouden grafmasker van farao Toetanchamon, Egyptisch Museum. Roland Unger - Eigen werk via Wikimedia CommonsCC BY-SA 3.0. Een van de eerste blockbusters in Europa vond plaats in 1972. De grote Toetanchamon-expo in het British Museum lokte toen massa's mensen. De kranten berichtten over de ongeziene wachtrijen voor het museum.

Roel Daenen