Het medialandschap | Rapport mediaconcentratie VRM

Cover rapport VRM

Ziet u nog de bomen door het mediabos? Eind vorig jaar publiceerde de Vlaamse Regulator voor de Media, de onafhankelijke toezichthouder voor de Vlaamse audiovisuele media, zijn jaarlijks rapport Mediaconcentratie in Vlaanderen, een nuttig naslagwerk voor elke communicatiewerker en persverantwoordelijke.

Zo wordt in het rapport de Vlaamse mediasector uitvoerig beschreven. U kunt er onder andere een uitgebreid overzicht terugvinden van alle beschikbare media in Vlaanderen (radio, televisie, print, internet ...). Ook de structuren in de Vlaamse mediasector worden er in kaart gebracht. De belangrijkste Vlaamse mediagroepen (en hun activiteiten) worden besproken, de toenemende verstrengeling en allianties tussen de verschillende mediagroepen worden gesitueerd.

De oefening om de Vlaamse mediasector af te bakenen blijkt steeds moeilijker te worden. Er zijn immers meer en meer crossmediale en convergente tendensen. Zo bestaan reeds drie mediagroepen uit intersecties van andere Vlaamse mediagroepen (De Vijver Media, Mediahuis en Medialaan). Mediagroepen zoeken vaker naar mogelijkheden om multimediaal sterk te staan en gaan daarbij wisselende allianties aan. Verder wordt in het rapport de bestaande concurrentie en mediaconcentratie gemeten. De VRM beschrijft voor het eerst de verschillende wijzen waarop de Vlaamse overheid intervenieert om diversiteit en concurrentie in de mediasector te behouden en te stimuleren.

U vindt het rapport op de website van de  Vlaamse Regulator voor de Media. (256 blz., pdf van 26,4 MB)

Op 28 januari e.k. trapt FARO de opleidingscluster ‘Erfgoed en media’ af, bij de VRT. In dit traject komt onder meer een schets van het medialandschap in Vlaanderen uitgebreid aan bod.

Roel Daenen
beeldvorming
media
pers
communicatiestrategie
VRM