Eerstesteenlegging van Train World

Beeld uit de scenografie van Train World (c) François Schuiten

De wakkere pendelaar op de lijn Antwerpen – Brussel kon met eigen ogen vaststellen dat er de afgelopen weken grote ruimwerken plaatsvonden naast het station van Schaarbeek. Vrijdag werd daar de allereerste steen gelegd voor het toekomstige Train World, wat volgens de perstekst een “uitstalraam van het verleden, het heden en de toekomst  van de wereld van de trein” moet worden.

De nationale spoorwegmaatschappij is de hoofdrolspeler in de lange en erg prestigieuze spoorweggeschiedenis van ons land. Zo werd de eerste spoorlijn op het Europese continent op 5 mei 1835 in dienst genomen tussen Brussel en Mechelen, wat van Brussel de eerste hoofdstad in de wereld met een treinverbinding maakte. Het cultureel én rollend spoorwegerfgoed is een belangrijke getuige van de 19e-eeuwse Industriële Revolutie, een bron van technische vooruitgang en sociaaleconomische ontwikkelingen. Train World wil overigens niet enkel achterom kijken, maar ook voluit de kaart van de promotie trekken: "[het museum] wordt dan ook een onschatbaar instrument om de wereld van de trein in een aantrekkelijk daglicht te plaatsen en een emotionele dimensie toe te voegen aan het reizen per spoor. Het zal ook de rol van de spoorwegen als cruciale factor in de mobiliteit versterken."

Een museum in het station
Momenteel is de collectie spoorwegerfgoed verspreid over vijf sites die niet permanent toegankelijk zijn voor publiek en onderzoekers. Op de site van het station van Schaarbeek zal het toekomstige Train World de ‘topstukken’ tonen. De nieuwe instelling heeft de ambitie om het beste van de “collecties op een unieke en makkelijk toegankelijke site te verzamelen” en “het historisch rollend materieel, de spoorwegobjecten, de archieven, de foto- en filmcollectie van NMBS-Holding open te stellen voor het publiek.”

De grote hal van het oude stationsgebouw uit 1913 zal dienst doen als ontvangsthal. Daarnaast wordt een nieuw industrieel gebouw opgetrokken dat refereert aan de typische spoorwegwerkplaatsen. De NMBS-Holding maakt zich sterk dat het geen “klassiek spoorwegmuseum” wordt: “het is ontworpen als een spannende opeenvolging van decors die de geschiedenis van de spoorwegen in België en Europa uitbeelden, vanaf de Belgische pionierstijd tot de rol van het spoor in de toekomst. De bezoeker wandelt doorheen de evolutie van de spoorwegen en ontdekt zo haar vernuftige technologische evolutie, het amalgaan van beroepen dat ermee is verbonden, de ontwikkeling van steden, industrie en economie, maar ook de diepgaande invloed die ze op de mobiliteit en de maatschappij heeft gehad.”

Scenografie van François Schuiten
Voor de scenografie wordt o.a. beroep gedaan op stripmaker François Schuiten, zelf een Schaarbekenaar en een gepassioneerd liefhebber van treinen en hun universum.

Op het project (restauratie van het historische stationsgebouw, de bouw van een nieuw museumcomplex, de (her)aanleg van de omgeving en de museografie) kleeft een kostenplaatje van 20,5 miljoen euro. Train World moet in 2014 de deuren openen.

Bekijk op de website van TV Brussel een korte reportage over de eerstesteenlegging, of, hieronder, een filmpje gemaakt n.a.v. de 175e verjaardag van de NMBS.
 

 

Roel Daenen