De wedstrijdformule van Bokrijk tijdens Erfgoedweek

Winnende klas in Bokrijk © Bokrijk

Tijdens de voorbije Erfgoedweek namen de Bokrijk-medewerkers niet alleen deel als Erfgoedklasbak: het domein werkte voor het eerst ook een wedstrijdformule uit. Daarbij kon een klasgroep een uniek vipbezoek aan de site winnen. In deze blog zoomen we in op de ervaringen van de Bokrijk-medewerkers.

Scholenpakket ‘Beestig Bokrijk’

Bokrijk zag de Erfgoedweek als een waardevolle kans om het bestaande scholenpakket Beestig Bokrijk in de kijker te zetten. Dat deden ze aan de hand van een wedstrijdformule waarbij de winnende klas een uniek bezoek aan het Openluchtmuseum werd aangeboden, gecombineerd met een workshop uit het scholenprogramma (meer info).

Wedstrijdvraag: "Ga op zoek naar een boerderijdier in de omgeving van je school of via het internet. Ga in gesprek met elkaar, laat jullie creatieve inspiratie de vrije loop en maak samen een video, liedje, kunstwerk, gedicht … om ons te tonen op welke manieren jullie dier iets betekent voor mensen!"

Het vierde leerjaar van basisschool De Lampion uit Peutie ging aan de slag met de trekpaardencultuur en verwerkte het dier in allerlei andere contexten. Ze knutselden met gerecycleerd materiaal een project in elkaar over de rol van het paard vroeger en nu. In de foto’s hieronder ontdekt u het resultaat.

© Bokrijk
© Bokrijk
© Bokrijk
© Bokrijk
© Bokrijk
© Bokrijk


Met hun inzending wonnen deze ijverige leerlingen een blik achter de schermen van de museumboerderij. Kers op de taart? De klas reikte mee het nieuwe kwaliteitslabel voor Bokrijk uit.

Vipervaring: erkenning Bokrijk als Levend Erfgoedhof

Bokrijk werkt actief mee aan het in stand houden van authentieke lokale landbouw- en neerhofdieren. Ze maken jong en oud actie bewust van het belang van levend erfgoed. Voor die inspanningen kregen ze op vrijdag 22 april het kwaliteitslabel 'Levend Erfgoedhof' toegekend. Meer info hierover leest u op sle.be en op landbouwleven.be. Deze erkenning werd mee uitgereikt door de winnende klasgroep van het vippakket.

Op zoek naar inspiratie om uw eigen scholenpakketten verder bij te sturen? Dan vindt u vast inspiratie in deze takeaways van Barbara Struys, stafmedewerker publieksbemiddeling & participatie bij Bokrijk.

Waarom een wedstrijd organiseren?

  • Dankzij de wedstrijd sprak Bokrijk scholen aan die anders minder vanzelfsprekend de weg naar het Openluchtmuseum vinden. De formule is een katalysator voor nieuwe contacten, onder meer omdat de wedstrijd gecommuniceerd wordt via de nationale Erfgoedweekcommunicatie en ook vlot gedeeld wordt door leerkrachten in hun persoonlijke netwerk.
  • Een beperkt aantal winnende klassen zorgt ervoor dat u iets volledig uniek, op maat van de klasgroep, kunt ontwikkelen, zonder de werklast enorm te verhogen. Dat biedt als publiekswerker heel wat potentieel voor tests met een specifieke doelgroep die u anders moeilijker op een structurele manier kunt ontvangen (bv. klasgroepen van kinderen met een fysieke of mentale beperking).
  • Het ontwikkelen van een wedstrijdopdracht kan een goede test of denkoefening zijn voor uw organisatie op een manier die kosten- en inspanningsgewijs kleinschalig blijft. De manier waarop op de wedstrijd gereageerd wordt, geeft u concrete resultaten die u nadien verder kunt gebruiken. U kunt de inzendingen bijvoorbeeld als voorbeelden gebruiken wanneer u de opdracht nadien in uw onderwijspakket wil verwerken.

Met welke kleine aanpassingen kunt uw activiteit nog beter op de doelgroep afstemmen?

  • Kies voor een wedstrijdvraag die gekoppeld kan worden aan leerplandoelen. Zo kan de leerkracht er in de les mee aan de slag. Bokrijk koppelde hun vraag bv. aan artistieke vaardigheden, en de leerkrachten van de winnende school wisten de opdracht zelfs te koppelen aan STEM-vakken.
  • Klasgroepen die deelnemen aan de wedstrijd zijn sowieso bijzonder gemotiveerd om langs te komen in uw organisatie. Dat zorgt misschien voor een betere wisselwerking omdat de groep zelf al actief aan de slag ging met de thematiek. TIP: communiceer uw scholenaanbod na de wedstrijd actief naar alle deelnemende scholen.
  • Door de wedstrijd of activiteit te linken aan het thema van Erfgoeddag, biedt u scholen een mooie kans om uw educatief aanbod op een andere manier te benaderen.
  • Bedenk een leuke naverwerkingsopdracht. Dit zorgt ervoor dat de klasgroep de activiteit goed kan afronden.
  • Het kan moeilijk zijn om kinderen een correct tijdsbesef mee te geven over de stukken in uw collectie. Het helpt als leerlingen dit fysiek kunnen ervaren, zoals we ook in Het Verhaal van Vlaanderen zagen. Laat kind één bv. helemaal links in de ruimte staan om de oertijd uit te beelden, kind twee middenin voor de tijd van de Romeinen, kind drie net daarnaast voor de middeleeuwen, etc. Vertrek daarbij vanuit ijkpunten die ze zelf kennen: dinosaurussen, romeinen, ridders en prinsessen …

Hoe houdt u het ontwikkelen van een klasaanbod haalbaar?

  • Een wedstrijdformule houdt uw aanbod kleinschalig, op een manier waarbij u toch kunt meegenieten van eventcommunicatie.
  • Organiseert u een Erfgoedklasbakles? Dan hoeft u echt niet elk jaar een volledig nieuwe les te ontwikkelen. In een school waar u al langs kwam worden kinderen groter, en scholen die u nog niet bezocht zijn er sowieso nog in overvloed. Stuur uw les bij op basis van de feedback die u van de leerkrachten vorig jaar ontving, en zo groeit u jaar na jaar in uw rol als Erfgoedklasbak.
  • Een kleinschalige aanpak zoals een Erfgoedklasbakles organiseren of een wedstrijd uitrollen geeft u ook kansen om voor een sterker intern draagvlak te zorgen. Iets uitproberen en daar positieve feedback van leerkrachten op mogen ontvangen, maakt dat u het jaar nadien misschien makkelijker uw collega’s kan overtuigen van een concept.

Nog meer inspiratie? Kom naar de Terugkomdag op 2 juni

Benieuwd naar meer tips en inspiratie, of wisselt u graag ervaringen uit met collega’s? Van harte welkom op de terugkomdag voor Erfgoedklasbakken op vrijdag 2 juni.

Weet dat u in de voorbereiding van een Erfgoedklasbakmoment ook kunt gebruikmaken van het gratis digitale leerpad dat we samen met Oetang speciaal voor u ontwikkelden. Ook daar vindt u heel wat tips om een klasmoment van start tot einde voor te bereiden.

Heeft u zelf suggesties voor het organiseren van een vipactiviteit of een Erfgoedklasbakmoment? Laat het ons zeker weten!

Foto's: Knutselwerk en beleving van de winnende klas in Bokrijk op vrijdag 21 april 2023 © Bokrijk

Michelle Van Meerhaeghe
erfgoeddag
erfgoedweek
Evenement