Educatie als heartbeat van the MET

The Met

Op dinsdagnamiddag worden we verwacht in het 'Education Center' van The Metropolitan Museum of Art. 'The MET' is een van de grootste musea ter wereld, met schatten uit de klassieke oudheid, Europese meesters, een uitgebreide collectie Amerikaanse kunst, muziekinstrumenten ... We worden er ontvangen door Rebecca McGinnis, verantwoordelijke voor het 'Access and Community Program'. Ze geeft een specifieke toelichting over het programma 'Discoveries', het aanbod voor mensen met een beperking.

Veel aandacht gaat naar blinden en slechtzienden, doven en slechthorenden, kinderen met leerstoornissen en autisme en personen met dementie. Het aanbod is er zowel voor individuele bezoekers als voor groepen. Centraal staan het sociale aspect (het samen beleven met familie en vrienden), de zintuiglijke beleving en de inclusieve manier van werken. Deze doelgroepen kunnen maandelijks terecht in het museum voor een thematische rondleiding of workshop.

Het valt ons op dat het museum een persoonlijke band creëert met deze doelgroepen, waarvan twee derde trouwe deelnemers geworden zijn. Het doel is dat de deelnemers van deze op maat uitgewerkte tours doorstromen naar het reguliere aanbod.

Onze tweede gastvrouw is de flamboyante Sandra Jackson-Dumont, hoofd van de afdeling Educatie. Zij maakt ons wegwijs in het indrukwekkende organigram van The MET, met niet minder dan 2.000 stafleden waarvan 110 educatieve medewerkers. Dit team wordt bijgestaan door een groep van 1.400 vrijwilligers. Zij worden onder andere ingeschakeld aan de vele infobalies en begeleiden ook schoolgroepen (zie foto). Binnen zo'n gigantische organisatie blijkt dat elk departement functioneert als een minimuseum. Tijdens ons bezoek ontstaat een boeiende discussie over de rol van publiekswerking, die Sandra Jackson-Dumont beschouwt als de 'heartbeat' van het museum.

Tot slot licht Helena Guzik ons het 'Online Publications'-programma toe. Het museum gebruikt verschillende online tools om de collectie dichter bij het publiek te brengen. Een van de populairste tools is 'Timeline', die maandelijks 2 miljoen hits haalt. Op deze website vinden de bezoekers teksten van curatoren, gedetailleerde foto's, videofragmenten ... Een nuttige tool voor leerkrachten, studenten en onderzoekers. Daarnaast is er '82nd & Fifth' waarbij curatoren kunsthistorische achtergond geven bij collectiestukken. En op 'Connections' geven verschillende museummedewerkers een eigen, frisse blik op de verzameling. Hierbij staat een persoonlijk verhaal centraal, niet de kunsthistorische expertise. Als toemaatje krijgen we nog een preview van het nieuwe initiatief 'The artist project', waarbij kunstenaars hun visie geven op de collectie.

Meer info over The Metropolitan Museum of Art vindt u hier.

Tine Van Poucke (Groeningemuseum Brugge)
Lies Ledure (Museum voor Schone Kunsten Gent)

Achttien museummedewerkers trekken van 2 tot en met 6 maart voor een week naar New York. Hun opdracht? Bij de Amerikaanse collega’s op zoek gaan naar sterke visies, innovatieve praktijken en methodes. Volg hun avonturen op de voet via de FARO-website!

Katrijn Dhamers
new york
Werkbezoek / studiereis