School keert 100 jaar terug in de tijd

Donderdag 26 mei kwamen de leerlingen van het derde en vierde leerjaar van de Vrije School St.-Joris in Beernem in aangepaste kledij naar school. Die dag keerde de school - dankzij het project Buurten met Erfgoed - 100 jaar terug in de tijd. Samen met de Cultuur Historische Kring Sint-Joris stippelden juf Nadine en meester Geert een exclusief programma uit voor de kinderen. De vrijwilligers van de Kring zorgden voor enorm veel materiaal (foto’s, werktuigen …) en voor de nodige vakkundige uitleg. Dit maakte de verleden tijd écht concreet en tastbaar. En wat een enthousiasme bij iedereen! Wedden dat de kinderen dit niet snel zullen vergeten?

Voortaan weten de kinderen dat de brug in hun dorp meerdere keren werd opgeblazen en later zelfs een aantal meters opgetild om grotere schepen door te laten. En nu weten ze ook waar de naam 'Isidoor Lemahieustraat' vandaan komt en waarom Sint-Joris het dorp van de Lattenklievers wordt genoemd …

Alles begon die dag met het bezoek van een duivenmelker en het lossen van enkele duiven. Die kregen een boodschap mee aan hun pootje en de kinderen waren natuurlijk erg benieuwd of ze ermee naar hun hok zouden vliegen. Dat zouden ze aan het eind van de dag te weten komen … Meteen een spannend begin. Vervolgens werden de kinderen door een ‘Canadese majoor' begeleid door het dorp. Daarna werden ze ingewijd in de kunst van het latten klieven. De leerlingen genoten volop van het volksdansen onder de vrijheidsboom, en luisterden geboeid naar de verhalen over de ‘Suisse’ of kerkbaljuw met zijn hellebaard.

’s Namiddag trokken de kinderen naar het kasteel. Dat ligt op slechts een paar minuten wandelen van de school, maar was desondanks toch helemaal onbekend terrein tot dan toe. Afsluiten deden de klassen met de ontknoping van de boodschap van de duif in het duivenlokaal, en met het verorberen van lekkere ‘stovekoeke’, pudding en vlaai. Nog wat volksdansen op de speelplaats zorgden tot slot voor een mooi orgelpunt van deze blije, zonnige, maar vooral leerrijke dag. De leerkrachten zijn alvast erg tevreden over de dag en over de samenwerking, en zij willen een dergelijke dag ook in de toekomst graag opnieuw inrichten voor het derde en vierde leerjaar.

Het project Buurten met Erfgoed landde dit schooljaar in de gemeente Beernem waar een aantal scholen, samen met de cultuurbeleidscoördinator, op verschillende manieren rond het lokale erfgoed werken. Buurten met Erfgoed heeft als doel kinderen te laten proeven van het lokale erfgoed; maar om ook leerkrachten en erfgoedpartners te laten kennismaken met elkaar en samenwerking op te starten. 

(foto: derde en vierde leerjaar Vrije School St.-Joris, Beernem, 2016)

Hildegarde Van Genechten
erfgoededucatie
buurten met erfgoed