Workshop Digital storytelling in archief en bibliotheek: samen inzetten op educatie

Om de methodiek van digital storytelling bij lokale archiefdiensten en bibliotheken bekend te maken organiseren FARO, Locus en Bibnet op 22 mei 2014 in Wetteren de workshop Digital storytelling in archief en bibliotheek: samen inzetten op educatie. Tijdens die dag willen we tien duo’s, bestaande uit een archivaris en een bibliothecaris (of educatief medewerkers van een bibliotheek en archief), inwijden in alle aspecten van digital storytelling, hen tonen hoe ze stapsgewijs een digitaal verhaal kunnen maken én begeleiden in het maken van een digitaal verhaal.

Archieven en bibliotheken hebben een grote gemeenschappelijke deler: zij herbergen een enorm potentieel aan bronnen en kennis. Ze hebben vaak het gedroomde materiaal in huis voor leerkrachten en andere educatieve begeleiders die voortdurend op zoek zijn naar (nieuwe) lesinhouden, illustraties en/of werkmethodes. Archieven en bibliotheken hebben met andere woorden een enorme meerwaarde te bieden aan educatieve initiatieven en spelen hier ook in Vlaanderen en Brussel steeds meer op in.

Het ontbreekt vele archieven echter aan de nodige kennis en instrumenten om hun collecties te vertalen naar een goed educatief aanbod. In de regel zijn het archieven met veel middelen en een contingent educatieve medewerkers die een uitgebreid aanbod voor het onderwijs kunnen ontwikkelen. Maar mits het aanleren van enkele methodieken kan zelfs een klein eenmansarchief, in samenwerking met de lokale bibliotheek én het onderwijs een educatieve werking ontwikkelen. Het aanbieden van een plek voor educatie en zelfontplooiing is immers de maatschappelijke rol van de lokale bibliotheek. De bibliotheken beschikken daarenboven vaak over een receptieve ruimte voor groepen waar workshops kunnen plaatsvinden en ze andere informatiebronnen kunnen aanboren.

Digital storytelling is zo’n methodiek waarmee elke mogelijke doelgroep, door het maken van een historisch digitaal verhaal, van documenten kan leren. Deelnemers aan een workshop digital storytelling verwerven onderzoeksvaardigheden omdat ze bronnen moeten (onder)zoeken om een verhaal te maken. Door hen te confronteren met verschillende bronnen kunnen ze leren dat goede bronnen meerdere lagen bevatten, een opinie of een idee weergeven of conflicterende feiten naar boven brengen. Daarnaast wordt hen stapsgewijs allerlei competenties op het vlak van digitale geletterdheid en mediawijsheid bijgebracht.

Klik hier voor meer informatie over het verloop van deze workshop en hoe u kan deelnemen.

Bart De Nil