Word Mediacoach Erfgoed

Mediawijsheid?

De term ‘mediawijsheid’ duidt op het geheel van kennis, vaardigheden en attitudes waarmee burgers zich bewust en kritisch kunnen bewegen in een complexe, veranderende en gemediatiseerde wereld. Anders gezegd: het is het vermogen tot een actief en creatief mediagebruik dat gericht is op maatschappelijke participatie. Het behoeft geen betoog dat mediawijsheid ook voor de cultureel-erfgoedsector een zeer belangrijk aandachtspunt is.

Al enkele jaren organiseert Mediawijs samen met enkele partners met succes de opleiding Mediacoach, specifiek voor professionals die mediawijsheid willen integreren in hun eigen praktijk en organisatie. Een mediacoach fungeert als aanspreekpunt voor de aanpak van het thema media(wijsheid). Hij/zij/x neemt een coachende rol op binnen zijn/haar/x team.

Een praktijkgericht traject

Geïnspireerd door dit succes wil FARO de doelgroep van Mediacoach uitbreiden naar de cultureel-erfgoedsector. Daarom ontwikkelden we samen met Mediawijs een aangepaste opleiding, op maat van onze sector. De inhoud van de opleidingsonderdelen zijn op maat van erfgoedorganisaties die mediawijsheid in de organisatie en de publiekswerking willen implementeren.

De praktijk staat centraal in dit opleidingstraject. We leggen de focus op het realiseren van een eigen project rond mediawijsheid. Daartoe bieden we een theoretisch kader, tonen we inspirerende praktijkvoorbeelden binnen de cultureel-erfgoedsector én reiken we concrete tools aan die u inspiratie bieden om zelfstandig een project op te zetten in uw eigen organisatie.

Het traject bestaat uit acht bijeenkomsten tussen oktober 2019 en mei 2020. De cursusdata vindt u, samen met het programma én de mogelijkheid om in te schrijven, hier.

Bart De Nil