Nieuwe webpagina’s over het Archiefdecreet

De voorbije weken werkte de Coördinerende Archiefdienst van de Vlaamse Overheid een twintigtal webpagina's uit die zorgdragers begeleiden bij het opzetten van hun archiefbeheer conform het Archiefdecreet.

Het Archiefdecreet van 9 juli 2010 regelt het archiefbeheer bij overheden in Vlaanderen. Organisaties in de openbare sector in Vlaanderen creëren en ontvangen analoge en digitale informatie tijdens de uitoefening van hun bevoegdheden. Ze archiveren deze informatie om hun bedrijfsvoering te ondersteunen, om de recht- en informatiezoekende burgers te dienen en om het erfgoed te bewaren.

Op de nieuwe webpagina's vindt u heel wat informatie over de doelstellingen van het decreet en de manier waarop u als zorgdrager uw archiefbeheer op deze doelstellingen kunt afstemmen. Dus als u zich afvraagt of uw organisatie onder het decreet valt of u benieuwd bent naar de bevoegdheidsverdeling tussen de Vlaamse en de federale overheid op het vlak van archiefbeheer, neem dan vlug een kijkje op de nieuwe pagina's over het Archiefdecreet.

Bron: Coördinerende archiefdienst Vlaamse Overheid
 

Bart De Nil
Archiefdecreet
coördinerende archiefdienst