Blog van Bart De Nil

Winter School Achives & Education is volzet!

De winter school Archives & Education, a digital perspective, die FARO in samenwerking met The National Archives organiseert van 15 t.e.m. 18 december in Brussel, is volzet. De 22 deelnemers komen uit België, Nederland, Qatar, Zimbabwe, Saudi-Arabië, Engeland, Zweden, Hong Kong en Denemarken.


Nationale Bibliotheek Ierland zet parochieregisters gebruiksvriendelijk online

Wilt u ervaren hoe u digitale parochieregisters online ook gebruiksvriendelijk kunt raadplegen? Surf dan eens naar Catholic Parish Register at the NLI. Op een mooi vormgegeven website, die ook goed werkt op smartphone en tablet, komt u via een zoekterm of door het simpelweg aanklikken van een parochie, op een overzichtspagina. Hierop vindt u alle informatie over de registers van die parochie en een situering van de parochie binnen het bisdom.


Unieke blik in nucleaire bunker waarin Amerikaanse filmgeschiedenis ligt opgeslagen

In het tijdschrift WIRED verscheen deze week een ongemeen boeiende reportage over The Library of Congress’ Packard Campus for Audio-Visual Conservation. De campus is gehuisvest in een voormalige nucleaire bunker waarin de Verenigde Staten haar audiovisueel erfgoed bewaart, preserveert, restaureert en digitaliseert.


Nieuwe website Informatiemanagement

Informatiemanagement  van de Vlaamse Overheid lanceerde deze week een vernieuwde website waar u informatie vindt over het ordenen en klasseren van documenten, het duurzaam bewaren, het selecteren en vernietigen,


Laatste plaatsen! Winter School Achives & Education, a digital perspective

Er zijn nog drie plaatsen vrij voor de Winter School Archives & Education, a digital perspective. Er hebben zich al deelnemers uit België, Nederland, Qatar, Zimbabwe, Saoedi-Arabië, Zweden en Denemarken aangemeld. Aarzel niet als u wenst deel te nemen, we sluiten de inschrijving af op 1 september 2015.


Publicatie | Het logboek van een intergemeentelijke archivaris

Frauke De Wilde werd in 2014 door de Erfgoedcel Land van Dendermonde aangeworven als intergemeentelijke archivaris voor de zeven gemeenten zonder eigen archiefdienst uit het convenantsgebied. Ze bundelde haar ervaringen in een Logboek. Het is niet alleen een verslag van twaalf maanden intensieve archiefarbeid, maar ook een handig naslagwerk voor wie aan de slag wil met een intergemeentelijke archief- en vrijwilligerswerking.


British Library ontwikkelt experimenteel crowdsourcingplatform

LibCrowds is een nieuw platform van de British Library voor experimentele crowdsourcingprojecten. Het heeft als doel om verschillende collecties in de British Library gemakkelijker beschikbaar te maken voor een breed publiek. Opmerkelijk is dat alle datasets die door middel van crowdsourcing via dit platform werden verzameld ook direct kunnen worden gedownload. Alle data kunnen zonder copyrightbeperkingen worden gebruikt.


Limburg 1914-1918 krijgt internationale erkenning

Het Vlaams erfgoedproject Limburg 1914-1918: kleine verhalen in een Groote Oorlog kreeg op 11 juni in Oslo een 'special mention' van de jury van de European Prizes for Cultural Heritage. De prijzen worden elk jaar uitgereikt door de organisatie Europa Nostra en zijn zowat de Oscars van de internationale erfgoedgemeenschap.
 


Sfeerbeelden workshop Erfgoed en Dementie

Op 11 juni organiseerde FARO samen met het Kennispunt Mantelzorg HOWEST een workshop over het creëren van een aanbod rond reminiscentie naar mantelzorgers en personen met dementie. De workshop werd gevolgd door zes heterogeen samengestelde duo’s die in hun instelling of in samenwerking met een andere (erfgoed)organisatie een reminiscentieaanbod willen creëren.


Werken met traditionele volkssprookjes in de klas

Hoe divers zijn Vlaamse volkssprookjes? En hoe kunt u met die Vlaamse volkssprookjes aan de slag in uw les of educatieve praktijk? Tijdens een studienamiddag op 26 november introduceert Marita de Sterck leerkrachten secundair onderwijs in Vuil vel, veertig Vlaamse volkssprookjes. Vervolgens krijgt u in diverse workshops suggesties aangereikt om in de klas aan de slag te gaan met (literair) erfgoed. Onder andere de methodiek digital storytelling komt uitgebreid aan bod. Schrijf nu in!