U bent hier

Digital storytelling in een educatieve context

Waarschuwingsbericht

Inzenden van dit formulier is niet langer mogelijk.

Digital storytelling is een methodiek waarmee elke mogelijke doelgroep, door het maken van een historisch digitaal verhaal, van documenten kan leren.

Deelnemers aan een workshop digital storytelling verwerven onderzoeksvaardigheden omdat ze bronnen moeten (onder)zoeken om een verhaal te maken. Door hen te confronteren met verschillende bronnen kunnen ze leren dat goede bronnen meerdere lagen bevatten, een opinie of een idee weergeven of conflicterende feiten naar boven brengen. Daarnaast worden hen stapsgewijs allerlei competenties op het vlak van digitale geletterdheid en mediawijsheid bijgebracht. Mits het aanleren van methodieken zoals digital storytelling kan zelfs een eenmansarchief of een klein museum een educatieve werking ontwikkelen.

Tijdens deze workshop wordt getoond hoe u, met digital storytelling als methodiek, bronnen uit het archief kunt verwerken tot een digitaal verhaal. In een notendop krijgt u een inleiding tot digital storytelling en educatieve meerwaarde, een stappenplan hoe u een workshop met de klas kunt organiseren, enkele voorbeelden van software en apps en wat praktijkvoorbeelden.

Doelgroep: medewerkers van archieven, musea, erfgoedbibliotheken of erfgoedverenigingen.
Geen voorkennis nodig.

Deze vorming maakt deel uit van het traject ‘Crossmediale publiekswerking hands-on’, een modulair vormingstraject over het gebruik van methodieken en instrumenten voor erfgoed en storytelling via verschillende digitale media.

Praktisch

Maandag 20 juni 2016, 10.00 - 15.30 uur, Leeszaal Stadsarchief, Rijschoolstraat 4/001, Leuven

Lesgevers: Bart De Nil en Bram Wiercx

Prijs: 50 euro, syllabus en lunch inbegrepen. Inschrijven is niet meer mogelijk.

Maximum aantal deelnemers: 15
De cursus zal niet doorgaan bij minder dan 6 deelnemers
Meer info: Bart De Nil / Bram Wiercx