Van copyright tot virtual reality. Winternummer faro illustreert diversiteit van (het werken in) de erfgoedsector

Een beeld zoals dat van het coverbeeld van het winternummer van faro | tijdschrift over cultureel erfgoed is niet langer een ongewoon zicht in de erfgoedsector. Steeds meer musea, archieven en andere instellingen verkennen de (veelbelovende) digitale toekomst. Dat blijkt uit de spannende voorbeelden van het artikel van Kelly Mostert, projectleider bij het Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid.

En terecht, want hoe wordt erfgoed interessant voor de jongste generaties die opgroeien met wifi, smartphones en apps? Een mooi en uitgebreid voorbeeld van hoe dat kan is het internationale tentoonstellingsproject Conn3ct: 2 media, 1 verhaal dat de Vlaamse Erfgoedbibliotheek en de Koninklijke Bibliotheek Den Haag samen voorbereidden naar aanleiding van de Frankfurter Buchmesse. In hun bijdrage zoomen Maartje De Wilde en Eva Wuyts in op de kansen en uitdagingen van deze reizende expo.

Museum vs. themapark

Nog meer VR in het nieuwe, in april te openen thema- en belevingspark Comics Station in Antwerpen. Roel Daenen ging er op bezoek en peilde naar hun plannen. Hoe gaat een nieuw en commercieel project om met bezoekers? En met tentoonstellingen? Hij vergeleek deze met de werking van het nieuwe Strips! Museum voor het beeldverhaal in Rotterdam, dat eind september van start ging.

Heel veel cijfers (en duiding) in het Cijferboek

Verder komen er nog een aantal andere bijdragen aan bod. Zo geven de resultaten van het Cijferboek 2014 in het artikel van Alexander Vander Stichele en Jeroen Walterus inzicht in onder meer de financiële middelen, de organisatievorm, het aantal bezoekers en collectiebeheer. Bart De Nil stelde de handleiding Naar een collectieplan in 6 stappen samen voor archieven en erfgoedbibliotheken. Marc Jacobs ten slotte schreef een artikel over het kaartspel wiezen en de hele gemeenschap erachter die deze kaartsport draagt.

Zoals in elk nummer is er ook de rubriek Ten voeten uit. Dit keer steken we het Kanaal over, en komt Cynthia Griffin aan het woord. Zij is de curator Regeneration & Community Partnerships van Tate Modern.

faro?

faro | tijdschrift over cultureel erfgoed is het tijdschrift van het gelijknamige Vlaams steunpunt voor cultureel erfgoed. Het verschijnt viermaal per jaar (maart, juni, september en december), telt gemiddeld 60 pagina’s en richt zich tot het brede cultureel-erfgoedveld in Vlaanderen (archieven, bewaarbibliotheken, documentatiecentra, erfgoedcellen, erfgoedverenigingen, musea, sector volkscultuur …) en iedereen die van ver of nabij daarmee te maken heeft (overheden, pers, media, bibliotheken, scholen …).

faro wil via actuele bijdragen en een frisse vormgeving bijdragen tot de verspreiding van kennis en praktijkervaring op het vlak van roerend en immaterieel cultureel erfgoed en de cultuur van alledag.

Lees het tijdschrift online via ISSUU.

faro bestellen kan online of via het telefoonnummer 02 213 10 64. Losse nummers kosten 8 euro, een jaarabonnement (vier nummers) kost 25 euro. Het tijdschrift wordt ook verkocht via 30 betere boekhandels in Vlaanderen en Brussel.