Scenografie: van kerkinterieur naar fluisterende tuin

Voor het festival Le Printemps de septembre in Toulouse creëerde de Belgische kunstenaar Hans Op de Beeck de installatie The Garden of Whispers. In het 13e-eeuwse gotische kerkinterieur van het Couvent des Jacobins gidst hij de bezoeker doorheen een fictief glooiend landschap van zand en dorre takken. Tussendoor zijn fluisterende stemmen te horen. Langs het pad refereren verschillende scènes aan taferelen van een recente of een verre geschiedenis, religie en mythologie.

De bezoeker is hier geen passieve toeschouwer maar een actieve participant die deel gaat uitmaken van een belevingsgerichte binnenplaats. Zijn of haar gevoel wordt op vele manieren gestimuleerd door tal van sensorische prikkels. De kunstenaar biedt een palet van ervaringen, maar laat aan elkeen wel de mogelijkheid voor een eigen interpretatie.

Wat kan u als tentoonstellingsmaker of scenograaf hier nu van opsteken? Op de Beecks werk biedt niet alleen een meeslepende, fictieve omgeving die doet dromen of die ruimte biedt voor interpretatie. Er is eveneens een krachtige interactie tussen narrativiteit, de bestaande (historische) ruimte en de scenografie. Dat lijkt een evidentie voor in situ kunstinstallaties maar is allerminst een garantie. De sculpturale installatie van Hans Op de Beeck werd opgenomen in de 2016 top tien van meest beklijvende kunstinstallaties wereldwijd, opgesteld door designboom magazine, een populair digitaal magazine dat bericht over kunst, design en architectuur.


Copyrights foto: Studio Hans Op de Beeck

Over emoties, scenografie enz. zijn er heel wat interessante werken voorhanden in de FARO-bibliotheek, zoals: 

  • O. Van Oost, H. Van Genechten & R. Daenen, Museum van het gevoel. Politeia, 2016.
  • N. Levent & A. Pascual-Leone, The multisensory museum. Rowman & Littlefield, 2014.
  • H. Kossmann, S. Mulder & F. Den Oudsten, De narratieve ruimte. Nai010, 2012.


 

Monique Verelst
scenografie