Voorbij de taal: andere vormen van taal in het museum. Nog enkele plaatsen vrij!

Hoe kan je op een weinig of niet-talige manier omgaan met de bezoekers in een museum? Hoe zorg je ervoor dat mensen zich betrokken voelen door in te spelen op hun emoties of lichaamstaal? Hoe kan technologie je helpen? We ontdekken het tijdens een museumleermarathon op 6 december.

In een kleine groep van 10 personen ontdek je drie verschillende workshops. Daarvoor verplaats je je naar drie verschillende musea in Antwerpen. Inez Michiels neemt je mee in een workshop over emoties en vormen. Met Carmien Michels ontdek je de mogelijkheden van dramaturgie. En Jan Staes brengt digitaal en taal dichter bij mekaar. Na elke workshop is er gelegenheid tot bespreking.

Carmien Michels | Catch my eye

De workshop 'Catch my eye. Exploreren van kunstwerken aan de hand van zintuigen' focust op het  prikkelen van de aandacht op verschillende wijzen. Hoe kan je op een verrassende manier een kunstwerk introduceren aan een groep? Hoe trek je non-verbaal de aandacht? Hoe prikkel je de zintuigen van je luisteraars? In een speelse, veilige en stapsgewijze workshop komen deze vragen aan bod.

De deelnemers beleven de kracht en het plezier van non-verbaal communiceren, proeven van verschillende zintuiglijke prikkelingen, oefenen in kleine groepjes introducties uit bij diverse kunstwerken en wisselen ervaring en expertise met elkaar uit. De workshop versterkt het algemeen bewustzijn van de deelnemers op vlak van non-verbale en verbale expressie, en versterkt ook de brug naar de eigen praktijk.

Carmien Michels danst tussen pen en podium, tussen urban en klassiek. In 2016 toert ze met de muziektheatervoorstelling BARTóK en voert onderzoek naar taalstimulering aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen. In buitenlandse oorden werkt ze aan haar poëziedebuut.

Inez Michiels | Zonder titel

Beeld neemt een steeds belangrijkere plaats in in onze communicatie. Deze evolutie heeft een invloed op de wijze hoe we kunst beleven. We schuiven langzaam op van het literaire kijken of ‘aflezen’, zoals we dat al eeuwen gedaan hebben, naar het beeldende kijken dat zich op een abstracter niveau voltrekt. Dit laatste is een manier van beleven die we, vanuit onze literaire opvoeding, niet gewend zijn.

De workshop 'Zonder titel' wil enerzijds een licht werpen op dit primaire kijk-en-voel-mechanisme dat vertrekt vanuit een abstracte, zintuiglijke ervaring en dat verantwoordelijk is voor bepaalde lichamelijke en geestelijke reacties, gebaseerd op de werking van hersenen en zenuwstelsel. Anderzijds is het individu met zijn persoonlijkheid, ervaringen, waarden en voorkennis de uiteindelijke determinant van een emotionele beleving. Met visuele tools (vormen en emoticons) gaan we via de kunstwerken op zoek naar wat ons primair bindt als mens, en tegelijk naar wat ons uniek maakt. Een bewustwording en begrijpen van de wijze hoe we naar kunst kijken, van onze eigen voorkeuren en van de emoties die we voelen in perspectief tot de andere, is het gevolg.

Inez Michiels doet onderzoek naar zintuiglijke ervaringen bij kunstbezoeken en is trainer bij City of 8.

Jan Staes | Digitale publiekswerking - oud of out?

Online communicatie, virtual reality, mediale toepassingen … Zijn het modewoorden voor een museum of kunnen we hier daadwerkelijk iets mee? Vervangt technologie wat we al deden, of transformeert het rondleidingen tot nieuwe mogelijkheden? Je ervaart in deze sessie aan den lijve hoe bits en bytes een museumtour talig kunnen ondersteunen. Handzaam en op maat van iedereen. Je hoeft geen specialist te zijn.

Jan Staes is docent cultuurbeleid en -ondernemen aan de master kunsteducatie, Fontys Hogeschool voor de Kunsten Tilburg & Maastricht, docent aan de specifieke lerarenopleiding Koninklijk Conservatorium Antwerpen en docent kunstgeschiedenis aan Karel de Grote Hogeschool. Daarnaast houdt hij zich bezig met onderzoek naar digitale kunst- en cultuureducatie en de mogelijkheden die dit voor een ruime sector biedt.

Organisator is ‘Musea in dialoog’ (FARO & KMSKA) met de medewerking van Atlas en enkele Antwerpse musea.

Schrijf je snel in via de kalender van FARO, het aantal plaatsen is beperkt.

Katrijn Dhamers