Dieper dan Shakespeare, hoger dan de kathedraal

"Een intense beleving van het erfgoed in de eigen schoolomgeving kan een ervaring zijn die dieper gaat dan Shakespeare en hoger dan de kathedraal". Deze ‘beeldige’ uitspraak van een van de deelnemers aan het project Buurten met erfgoed schopte het meteen tot titel van de brochure die scholen en gemeentebesturen oproept om werk te maken van het ontdekken van het onroerend, roerend, immaterieel en natuurlijk erfgoed in de eigen schoolbuurt. Wereldburger worden begint met het begrijpen van de eigen omgeving.

Leerkrachten van onze basisscholen gaven eerder aan dat ze het erfgoed in de schoolomgeving onvoldoende kennen en het bijgevolg amper in hun lessen gebruiken. Daarom startte het agentschap Onroerend Erfgoed vanaf het schooljaar 2011-2012 met het project Buurten met erfgoed in een twaalftal proefscholen en vier pilootgemeenten. In elke school werkten de ‘kinddeskundigen’ van de school (leerkrachten, directie, ouders …) samen met lokale en regionale erfgoeddeskundigen en met een creatieveling een erfgoedproject op maat van de leerlingen in de eigen schoolbuurt uit. FARO, CANON, Heemkunde Vlaanderen, Educatie voor Duurzame Ontwikkeling, en een aantal erfgoedcellen waren telkens partner in al deze trajecten.

De brochure ‘Dieper dan Shakespeare, hoger dan de kathedraal’ wil scholen, erfgoedorganisaties en gemeentebesturen ertoe aanzetten om samen de rijkdom en mogelijkheden van het lokale erfgoed te ontdekken. U kunt de brochure hier downloaden.

Meer informatie over Buurten met erfgoed: contacteer Jan Van den Bossche (jan.vandenbossche2@telenet.be), of Hildegarde Van Genechten, stafmedewerker bij FARO. 

Hildegarde Van Genechten
erfgoededucatie
educatie
scholen