Educatieve museumwerkers op inspiratietour in New York

Gedreven door veel goesting, nieuwsgierig ‘as hell’ en gebeten om de meest nijpende vraagstukken op te lossen: zo zouden we de groep publieksmedewerkers kunnen omschrijven die van 1 tot en met 7 maart 2015 een ‘field trip’ naar New York ondernam. Uitgedaagd door verscheidene hedendaagse maatschappelijke ontwikkelingen trokken ze er een week lang op uit om bij te leren en ervaringen uit te wisselen. De studiereis kaderde in de vormingsreeks ‘Musea in Dialoog’, een samenwerking tussen FARO, het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA) en Stad Antwerpen en was een direct gevolg van het bezoek van Rika Burnham aan ons land. Burnham, hoofd educatie van The Frick Collection, was in 2013 voor een lezing en masterclass te gast in Antwerpen en nodigde ons toen uit voor een tegenbezoek. In maart 2015 was het dan zover: een ploeg van achttien erfgoedcollega’s trok de (sneeuw)schoenen aan om een week lang achter de schermen van enkele New Yorkse musea mee te kijken. Met de eigen leervragen en expertise op zak dompelden de collega’s uit Vlaanderen en Brussel zich, dankzij de ondersteuning van onder meer de Vlaamse overheid, op minder dan één week tijd onder in het werk van minstens tien musea. Op het programma stonden gesprekken met de educatieve equipes van onder andere: MoMA, Guggenheim Museum, Frick Collection, Metropolitan Museum of Art, Tenement Museum, Whitney Museum of American Art, de tentoonstelling ‘The Wonder of Learning’, Brooklyn Museum, Ellis Island, Cloisters Museum en Morgan Library & Museum. De groep sloot zijn bezoek samen met de Amerikaanse collega’s af in Flanders House, waar alvast verdere plannen voor samenwerking werden gesmeed. Deelnemers kwamen uit volgende organisaties: SMAK, MAS, Red Star Line Museum, Huis van Alijn, FARO, Fotomuseum, Museum voor Schone Kunsten Gent, Museum Mayer Van den Bergh,Museum Plantin-Moretus, Bozar, KMSKA, Middelheimmuseum, Groeningemuseum, M HKA, Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis en Stad Antwerpen.

Projectresultaten
Wat de studiereis aan indrukken en leerervaringen opleverde voor de betrokkenen, werd gebundeld in een artikel in 'Faro tijdschrift', jaargang 8 (2015), nummer 3, pp. 52-62. Wat waren nu uiteindelijk de meest opvallende elementen in de educatieve werking van de New Yorkse musea? Hoe gaan publieksmedewerkers in deze wereldstad om met bepaalde evoluties en trends die een urgente aanpak vragen? Zijn er rode draden die de musea ondanks hun eigen structuren en profielen verbinden? Weten de musea zich ingebed in 21e-eeuwse uitdagingen zoals superdiversiteit, vergrijzing, verarming, enzovoort? Drie grote thema's zijn daarin: het sociaal engagement, de structurele plaats van educatie in de organisatie en de centrale rol van dialoog in het bemiddelingsproces. De deelnemers keerden terug met een koffer vol inspiratie en met frisse antwoorden op hun meest prangende vragen. Er is alvast concrete samenwerking tussen de deelnemers onderling op het getouw gezet omtrent bijvoorbeeld de werking voor personen met dementie, een aanbod voor kinderen van 0 tot 4 jaar en hun ouders en ook voor cursisten Nederlands als Tweede Taal. Omtrent de rol van dialoog wordt een gezamenlijk initiatief gepland in het kader van ‘Slow Art Day’ 2016. De ontmoeting met New York deed ons alvast beseffen dat samenwerking – ook op regionaal vlak – geen modewoord is.
Partnerorganisaties

- SMAK - MAS - Red Star Line Museum - Huis van Alijn - FARO - Fotomuseum - Museum voor Schone Kunsten Gent - Museum Mayer Van den Bergh - Museum Plantin-Moretus - Bozar - KMSKA - Middelheimmuseum - Groeningemuseum - M HKA - Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis - Stad Antwerpen

Praktische info

Looptijd van
Organisatienaam
FARO
Contactpersoon
Katrijn D'hamers
Adres
Priemstraat 51, 1000 Brussel
Telefoon
02 213 10 76
Financieringsbron(nen)
Vlaamse overheid Amerikaanse ambassade in Brussel Vlaamse Gemeenschapscommissie Brussel Flanders House New York Hiscox Eeckman Art & Insurance