#Unite4Heritage: sociale mediacampagne voor erfgoedbescherming

Erfgoed is kwetsbaar, dat hebben de recente vernielingen en plunderingen van erfgoed in conflictgebieden jammer genoeg nogmaals aangetoond. Als reactie hierop lanceerde UNESCO #Unite4Heritage, een internationale campagne rond de bescherming van erfgoed. De locatie voor de lancering was symbolisch: de Universiteit van Bagdad in Irak.

De campagne roept mensen uit de regio en over de hele wereld op om een foto te nemen van hun favoriete stuk erfgoed of kunstvoorwerp en deze vervolgens te publiceren op sociale media zoals Twitter, Facebook en Instagram met de hashtag #Unite4Heritage. U kan uw steun voor erfgoedbehoud ook tonen met een selfie waarop u een bordje met #Unite4Heritage toont. Alle beelden zullen worden verzameld op de campagnesite.

"Als gewelddadige extremisten zeggen dat de mensheid geen grote gemeenschap vormt die waarden deelt, als ze zeggen dat 'werelderfgoed' niet bestaat, als ze zeggen dat pre-islamitisch erfgoed afgoderij is, als ze zeggen dat diversiteit gevaarlijk is en dat tolerantie en dialoog onaanvaardbaar zijn, dan moeten we reageren," zei Irina Bokova, directeur-generaal van UNESCO, bij de lancering van de campagne. "We moeten reageren door te laten zien dat uitwisseling en dialoog tussen culturen de drijvende krachten van de geschiedenis zijn. We moeten laten zien dat diversiteit altijd een sterkte was - en zal blijven - voor alle samenlevingen."

"Vandaag sturen we een niet mis te verstane boodschap de wereld in. We accepteren geen culturele schoonmaak en we zullen er samen alles aan doen om het te stoppen," verklaarde Bokova. "We lanceren deze campagne hier in Bagdad en zullen ze verspreiden over de regio en de hele wereld, gesterkt door de overtuiging en de waarden die we delen."

Meer over de campagne vindt u op de #Unite4Heritage campagnesite.