Nieuws en blogs

FARO stelt voor: het actieplan 2015

In het nieuwe samenvattend actieplan leest u alles over de accenten en initiatieven die we in 2015 voor u in petto hebben. U vindt het document hier.

Voor meer informatie over onze organisatie en dienstverlening kan u ook terecht op de FARO-website. We hopen u te ontmoeten op een van onze activiteiten en staan tot uw dienst.

Uit de praktijk | Muziek als meerwaarde - Watteau, Zurbarán en Rubens

Cover van het Rubens-album

“Steeds vaker glipt muziek de musea binnen, vermomd als sound art, verstopt in een installatie of geïsoleerd gebracht in de zeldzame concertzaal van een museum. Kunnen we ons een museum voorstellen waarin muziek een volwaardige partner wordt van de beeldende kunst, maar ook van film, dans en andere disciplines?” Dat vroeg publicist Floris Solleveld zich af in ‘Muziek in het museum’, een artikel in rekto:verso.


Maak mobiele museumapps met Google Open Gallery

Vanaf nu kan u ook mobiele apps bouwen via Google Open Gallery. Elf musea in Nederland, Frankrijk, Nigeria en Italie kregen de primeur. Samen met de medewerkers van Google ontwikkelden ze een app (voorlopig alleen beschikbaar voor Android) voor hun musea.


Crossmediale publiekswerking hands-on. Een modulair vormingstraject

Om het gebruik van storytellingmethodieken en -instrumenten via verschillende digitale media te stimuleren, ontwikkelde FARO met Crossmediale publiekswerking hands-on een nieuw modulair vormingstraject voor erfgoedwerkers die onmiddellijk met een bepaalde tool of methodiek aan de slag willen gaan. Het gaat daarbij om digital storytelling, augmented reality, erfgoedbeacons, erfgoedroutes, platformen zoals Google Open Gallery en het organiseren van een webconferentieverbinding.

iMinds digimeter rapport 2014

iMinds digimeter

Het iMinds digiMeter rapport brengt elk jaar het bezit en gebruik van media(technologie) bij Vlamingen in kaart. In 2014 werden 2028 Vlamingen bevraagd, dit zowel online als offline. We stellen vast dat er voor de meeste toestellen en technologieën verzadiging optreedt, met smartphones en tablets als uitzondering op de regel.


Voor u gelezen: Omloop van de Slagvelden

Op de WOI-pagina van FARO posten we geregeld recensies van een opvallend, inspirerend of innoverend boek over de Groote Oorlog. Ditmaal las John Laumen (Heemkundekring ‘Echter Landj’) voor u het boek Omloop van de Slagvelden. 1919: De meest heroïsche wielerwedstrijd ooit van Frank Becuwe.   


Erfgoed en communicatie

FARO biedt u dit voorjaar een aantal trajecten aan waarmee u uw marketing- en communicatiecompetenties kunt aanscherpen. Niemand kan eromheen dat de concurrentie op de vrijetijdsmarkt de afgelopen jaren sterk is toegenomen. Allerhande zaken – van games, sociale media tot en met koopzondagen – dingen naar de belangstelling van de (potentiële) cultuurconsument.

Met name in het Verenigd Koninkrijk en Nederland zijn er heel wat erfgoedinstellingen die de weg wijzen, als het aankomt op het toepassen van efficiënte en krachtige marketing- en communicatiestrategieën. Ook zijn er meer en meer instellingen in eigen land die het belang van marketing en communicatie inzien, en – sommige voorzichtig, andere resoluut – inzetten op het gebruik. Denk aan publieksonderzoeken, digitale communicatiestrategieën, onderzoek naar prijszettingen, enzovoort.

Wie zich wil wapenen in de strijd om de vrije tijd, wordt haast verplicht om over dit soort uitdagingen grondig na te denken. En precies daarmee wil FARO u helpen.

Tijdschrift faro blikt terug op ‘50 jaar migratie’

In vijf grote bijdragen en tien praktijkgetuigenissen blikt een waaier auteurs in het decembernummer van faro | tijdschrift over cultureel erfgoed terug op de herdenkingsacties naar aanleiding van het herdenkingsjaar ‘50 jaar migratie’.

Stop de persen! | FARO lanceert vorming 'Erfgoed en media'

Wat is uw verhaal? Erfgoed en media

Afgelopen zaterdag in De Standaard Weekblad: het verhaal over de ‘lange mars’ van de Boekentoren. Zo begon het artikel: “De Gentse Boekentoren zit zonder boeken. Zonet ging de laatste van de 3 miljoen de toren uit – ‘even dacht ik dat hij ging opstijgen’. Het magistrale maar creperende gebouw van Henry Van de Velde is klaar voor renovatie. En als dat vanzelfsprekend klinkt: het scheelde niets of Gent was zijn vierde toren kwijt. De redding is het verhaal van velen, maar begint en eindigt bij de liefde van een slimme hoofdbibliothecaris. En er was die ene, mysterieuze bezoeker.”


Augmented reality bij tentoonstelling 'Sensatie en Sensualiteit. Rubens en zijn erfenis' in BOZAR

Voor de tentoonstelling 'Sensatie en Sensualiteit. Rubens en zijn erfenis' is een interactieve videogids beschikbaar die bezoekers kunnen uitlenen. Die geeft op een speelse manier verdiepende informatie bij de zes thema’s van de tentoonstelling en bij een aantal topwerken. Er zijn verschillende niveaus ontworpen om met de videogids aan de slag te gaan. Bezoekers kunnen bijvoorbeeld luisterfragmenten, audiofilms en animaties opvragen. Bovendien bevat de videogids interactieve ‘augmented reality’ toepassingen.