Conferentie Erfgoed, virtueel en augmented

Inzenden van dit formulier is niet langer mogelijk.

Een decennium lang waren technologieën zoals virtual reality, 3D en augmented reality het bijna exclusieve speelterrein van techneuten en kapitaalkrachtige organisaties. Daar komt stilaan verandering in dankzij goedkope en gebruiksvriendelijke tools en software. Een tentoonstelling met virtual reality, het in 3D inscannen en daarna uitprinten van objecten of het maken van een erfgoedroute met augmented reality worden hoe langer hoe meer ook mogelijk voor kleinere erfgoedorganisaties.

Toch blijft er een spanningsveld bestaan tussen het verwachtingspatroon van het publiek, dat is gebaseerd op games en fictiereeksen zoals Game of Thrones en het resultaat dat erfgoedorganisaties kunnen aanbieden. Daarom is het belangrijk dat erfgoedorganisaties die deze technologieën willen inzetten dit vooral doen om een meerwaarde voor verschillende doelgroepen te creëren, eerder dan het aanbieden van een virtuele ervaring.

Om u te informeren, hier en daar wat te reflecteren maar vooral om u te inspireren brengt FARO op dinsdag 29 november een resem inspirerende lezingen en praktijkvoorbeelden in stelling rond virtuele realiteit, 3D, augmented reality en beacons.

Bekijk de sfeerbeelden van voorgaande conferenties in deze reeks: Erfgoed & Games (2008), Erfgoed & Games Level 2 (2012) en Erfgoed en Storytelling (2014).

Doorlopend showcases
Tijdens de conferentie kunt u enkele interactieve stands van bedrijven bezoeken die projecten hebben ontwikkeld voor cultureel-erfgoedinstellingen.

Programma

9.30 uur: Ontvangst met koffie

10.00 uur: Verwelkoming

10.10 uur: Keynote 'Reflecties over erfgoed en virtuele realiteit' | Kelly Mostert, Beeld en Geluid/CLICKNL, Nederland

10.55 uur: Keynote 'Cultureel erfgoed, 3D en geodata. Projecten en uitdagingen' | Philippe De Maeyer, Vakgroep Geografie UGent

11.40 uur: Case 'Walking through the Bronze Age: The value of virtual reality environments for Museums' | Lizzie Edwards, Samsung Digital Discovery Centre, The British Museum

12.00 uur: Lunch

Sessie: 3D

13.00 uur: Keynote 'The Discovery Programme. Improving Access and Exploitation of 3D cultural heritage data' | Anthony Corns, The Discovery Programme

13.45 uur: Case '3D Museums: Fun, tactile learning; greater access' | George Oates, Museum in a Box

Pauze

Sessie Augmented Reality & Beacons

14.15 uur: Case 'ErfgoedApp in Vlaanderen & Brussel'| Bram Wiercx, FARO

14.35 uur: Case 'Culturele Beacons for Heritage Tourism' | Tom Pert, Peoples Collection Wales

Showcase

15.05 uur: Mindscape3D

Receptie

Praktisch

29 november 2016, 9.30 - 16.00 uur, FARO, Priemstraat 51, 1000 Brussel

Prijs: 50 euro (incl. BTW). Inschrijven is niet meer mogelijk.

Voor meer informatie, contacteer de organisatoren: Bart De Nil en Bram Wiercx