Wat zijn de belangrijke elementen van de communicatiestrategie van morgen?

Coverpagina European Communication Monitor

Midden deze maand zijn de resultaten van de ‘European Communication Monitor’ bekendgemaakt. Dat is, aldus de initiatiefnemer de grootste, internationale survey over strategische communicatie ter wereld. 2.777 communicatoren in 42 landen deden eraan mee.

Het is intussen al de achtste keer dat dit onderzoek werd uitgevoerd. Het gaat uit van onderzoekers van vijf universiteiten, en bundelt ook de krachten met de European Public Relations Education and Research Association, de European Association of Communication Directors en het Communication Director magazine. Ook voor communicatoren in de erfgoedsector bevat het interessante inzichten en cijfers.

Deze European Communication Monitor onderzoekt zowel huidige praktijken als toekomstige ontwikkelingen op het vlak van strategische communicatie, zowel bij bedrijven, overheden als non-profitorganisaties. Zo peilt de survey onder andere naar het gebruik van mobiele dragers, hoe genderverschillen een impact hebben op de communicatiepraktijk, de invloed van nieuwe technologieën op de dagelijkse invulling van de job, elementen die bijdragen tot een grotere jobtevredenheid, het versterken van competenties, de manier waarop communicatoren netwerken en de eigenschappen van ‘excellente’ communicatie-afdelingen.

Zo stelt 86% van de respondenten dat online communicatie het belangrijkste kanaal voor hen is. 57% echter verklaart moeite te hebben met de (toegenomen) flow van informatie, en beschikbare data. Het is voor deze groep nog “zoeken naar een nieuwe routine”.  Dat kan nauwelijks verbazen, met de waaier aan mogelijkheden die de ‘digitale tijd’ met zich heeft meegebracht, met interactie, snelle feedback en ‘the wisdom of the crowd’. Stakeholders verwachten steeds meer, aldus het rapport, en dat kan zorgen voor stijgende werkdruk. Een van de grote uitdagingen voor de toekomst die de respondenten signaleren is “dat de communicatieve en ondernemingsdoelstellingen beter op elkaar afgestemd moeten worden.” U kan hier het volledige rapport (pdf, in het Engels) ophalen en het animatiefilmpje met de belangrijkste bevindingen bekijken.

U staat er niet alleen voor

Afgaande op de vele vragen en concrete casussen blijkt dat ook binnen de cultureel-erfgoedsector de vraag naar (uitwisseling van) communicatie-expertise groot is. Daartoe bieden we in het najaar twee communicatieopleidingen aan. In de eerste leert u hoe u stap voor stap een communicatieplan opstelt en uitrolt. In de tweede, aansluitende opleiding gaan we dieper in op welke plaats de sociale media in het communicatieplan innemen. Beide opleidingen passen in het 'Erfgoed en zaken'-opleidingsprogramma van dit najaar.

European Communication Monitor 2014
Roel Daenen
sociale media
Erfgoed en zaken
communicatiestrategie
communicatieplanning