Uit de praktijk: het marketingplan van Texture

Curve over bereik

Zo’n 4.500 bezoekers overspoelden tijdens het openingsweekend begin deze maand Texture, het nieuwe Kortrijkse ‘Museum over Leie en Vlas’. In het marketingplan van Texture leest u onder andere hoe ze zowel de inhoudelijke voorbereiding hebben aangepakt, naar welke doelgroepen het museum zich richt, hoe de toegangsprijzen bepaald zijn en in welke fases de communicatiecampagne(s) verlopen. Warm aanbevolen lectuur voor iedereen die met marketing- en communicatiestrategie en uitvoering bezig is.

We berichtten hier al eerder over de voorgeschiedenis en het hoe en waarom van het nieuwe museum. Bij de voorbereidingen is de museumploeg duidelijk niet over één nacht ijs gegaan. Mee onder impuls van Wim Van Severen, de toenmalige ‘cultuurintendant’ van de stad Kortrijk, ging het museum scheep met het consultancybureau Deloitte. Samen werkten ze een grondig marketingplan uit, dat ruim anderhalf jaar voor de opening bij de verschillende belanghebbenden werd afgetoetst. Daarover zegt de ploeg van het museum: "Deloitte heeft een traject afgelegd met ons, waardoor we langzaam een ander denken in onze vingers kregen én we ook beter gingen bepalen waar we naartoe waren. Voor mij is dit proces misschien nog belangrijker dan het eigenlijke plan." Het is dit marketingplan dat het museum nu heel genereus ter beschikking stelt van alle geïnteresseerde collega’s.

U kan het plan hier ophalen, als pdf. In het dossier ‘Vloek of zegen? Marketing in de cultureel-erfgoedsector’ vindt u daarnaast ook nog andere museummarketingplannen, net als de gelijknamige FARO-inspiratiegids.

No video provider was found to handle the given URL. See the documentation for more information.
Roel Daenen
cultuurmarketing
marketingplan
Texture