Toeristisch marktonderzoek ‘Vlaamse Meesters’

Vlaamse Meesters

Toerisme Vlaanderen zet tussen 2018 en 2020 sterk in op ‘Vlaamse Meesters’. De aanleiding voor die nieuwe campagne is meervoudig. Zo is er de heropening van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen, de herdenking van de 450e verjaardag van het overlijden van Pieter Bruegel en de terugkeer van het Lam Gods naar de Sint-Baafskathedraal. In aanloop naar deze campagne onderzocht Toerisme Vlaanderen de markt. Een rapport vat de voornaamste bevindingen samen. Interessant voor die instellingen die vandaag mikken op de buitenlandse toerist.

Onder de roepnaam ‘Vlaamse Meesters’ wordt het werk gepresenteerd van Rubens, Bruegel en de Vlaamse Primitieven, en met name van Eyck. In de opbouw van een effectief internationaal marketing- en communicatieplan achtte Toerisme Vlaanderen het raadzaam om het marktpotentieel van dit thema per markt in te schatten. De organisatie identificeerde drie factoren die het marktpotentieel van de ‘Vlaamse Meesters’ bepalen:

  1. de interesse in kunst en cultuur als men op vakantie is;
  2. de bekendheid van de ‘Vlaamse Meesters’ in een markt;
  3. de omvang van de markt.


Om die eerste twee factoren te meten werd een online marktonderzoek uitgevoerd.

Hiervoor is in de verschillende markten waar Toerisme Vlaanderen op werkt, gepeild naar de interesse in kunst en cultuur en naar de bekendheid van de ‘Vlaamse Meesters’ (Rubens, van Eyck en Bruegel). Dit gebeurde aan de hand van allerlei vragen over onder andere het type reis dat men de laatste drie jaar heeft gemaakt, wat belangrijke criteria zijn bij de keuze van een reisbestemming, of men vaak een museum of tentoonstelling bezoekt in het buitenland, welke de belangrijkste Europese en Vlaamse schilders zijn, … Op basis van de resultaten van een aantal sleutelvragen stelde men voor elke markt vast of de interesse in ‘kunst en cultuur’ eerder hoog of laag is en of de kennis van de ‘Vlaamse Meesters’ eerder goed of minder goed is.

Met deze gegevens deelt Toerisme Vlaanderen de markt op in vier grote clusters:

  1. markten met hoge interesse in kunst en cultuur en een zeer goede kennis van de ‘Vlaamse Meesters’, nl. Rusland en Spanje;
  2. markten met een matig tot hoge interesse in kunst en cultuur maar een matige tot slechte kennis van de ‘Vlaamse Meesters’, nl. Italië, Brazilië, China, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Frankrijk, Denemarken, India en Japan;
  3. markten met een lage interesse in kunst en cultuur maar een zeer goede kennis van de Vlaamse Meesters, nl. Nederland, Duitsland en Oostenrijk;
  4. markten met een lage interesse in kunst en cultuur en een slechte kennis van de Vlaamse Meesters, nl. Zwitserland, Noorwegen en Zweden.


De omvang van de markt werd gemeten aan de hand van het aantal recreatieve aankomsten in commercieel logies in Vlaanderen.

Het onderzoek leert onder meer dat cultuur een belangrijk criterium is bij het kiezen van een reisbestemming. Meer dan een derde van de respondenten geeft aan dit belangrijk te vinden. Cultuur kan uiteraard ruim geïnterpreteerd worden. Het omvat zowel verschillende vormen van erfgoed en kunst, als aspecten van de levenswijze in een bestemming. Historisch erfgoed is vooral voor markten als Frankrijk, Italië, Spanje, Rusland en China een belangrijk criterium bij het kiezen van een reisbestemming. Kunst is een stuk minder belangrijk bij de keuze van een reisbestemming, de hoogste score vond men in Italië (11%). Verder peilt het onderzoek ook naar enerzijds de bekendheid van en anderzijds de associatie tussen een rist schilders en Vlaanderen.

Alle info over deze campagne en het rapport zelf vindt u op de website van Toerisme Vlaanderen. Goed om weten is dat de komende jaren zowel wordt ingezet op bestemmingsontwikkeling (zie subsidies toeristische hefboomprojecten) als op de internationale promotie.

Noot: we herinneren hier graag nog eens aan de twee interessante marketingtrainingen die binnenkort van start gaan.

Roel Daenen
toerisme vlaanderen
Rubens
marketingstrategie
Vlaamse Meesters
Breugel
van Eyck
KSMKA