Sleutelen aan de marketingmix: de Nocturnes van de Brusselse Musea

Logo Nocturnes

Collecties en tijdelijke tentoonstellingen op een andere manier voor het publieke voetlicht brengen. De Brusselse Museumraad – ‘de koepelorganisatie van de Brusselse musea’ – besloot veertien jaar geleden te sleutelen aan de marketingmix van de bij haar aangesloten Brusselse musea en tentoonstellingsplekken. Meer bepaald aan het doorgaans onaangeroerde tijdstip waarop het museale aanbod toegankelijk is. Sinds de start van de Nocturnes van de Brusselse Musea groeit de publieke belangstelling gestaag. Midden december gaat de 14e editie, extra large in een paar opzichten, van start.

Het concept is eenvoudig: het publiek kan van 18 september tot 18 december 2014 elke donderdag tussen 17.00 en 22.00 uur telkens zes à zeven Brusselse musea bezoeken. Door de grote publieke belangstelling waren de musea zelf vragende partij voor een verlenging van de periode van het evenement. 62 musea zullen samen 85 nocturnes organiseren: nooit eerder prijkten zoveel erfgoedinstellingen op het programma. Nooit eerder ook telde het evenement zoveel nocturnes.

Nocturnes P&P

Geïnspireerd door 'The Big Draw' in Gent en de 'Campaign for Drawing' in het Verenigd Koninkrijk, zullen een aantal Brusselse musea hun bezoekers aan het werk zetten met potlood en papier. Ook nieuw dit jaar is de ‘Kids Nocturne’ op 30 oktober, tijdens de herfstvakantie dus. Verder staat het klassieke arsenaal van de publieksbemiddeling op het programma: rondleidingen, workshops, demonstraties, ontmoetingen met de conservator, enz.

Ook de toegangsprijzen zijn publieksvriendelijk. Een kaartje kost slechts 3 euro per museum of 1,50 euro voor wie jonger is dan 26. De toegang tot sommige musea is zelfs gratis.

Nocturnes GM (of GGV)

De Nocturnes worden op 18 september 2014 op gang geschoten met een Grote Gratis Vernissage in de musea op en rond de Grote Markt: het Museum van de Stad Brussel (het Broodhuis), het Museum voor Kostuum en Kant en Bruxella 1238. Een twintigtal andere Brusselse musea zullen het ‘Museumdorp’ op de Grote Markt animeren. De musea op de Kunstberg sluiten dan weer af met een Feestelijke Finissage op 18 december 2014.

Begin september zal het programma online beschikbaar zijn of bij de Brusselse Museumraad (+32 (0)2 512 77 80 of info@brusselsmuseums.be). Meer info vindt u op de website van de Brusselse Museumraad.

Bent u op vrijdag of zaterdag in de hoofdstad? Dan kunt u uw exemplaar van de programmabrochure ophalen op de stand van de Brusselse Museumraad tijdens het Brussels Creative Forum, in het Square Conferentiecentrum.

Roel Daenen
marketing
brusselse museumraad
nocturnes
Evenement