Rijd mee langs de culturele verkeerswisselaars van de VRT

logo Cobra.be

Kunst en cultuur verdienen, meer dan ooit, een plek onder de zon. En als de zon niet wil schijnen, zijn er gelukkig nog de spotlights van de publieke media. Maar hoe werken die precies en wie bedient de schakelaars?

De ‘nieuwjaarscommunicatie’ van de VRT brengt daar duidelijkheid over. Ze hanteert een driespan. Zelf heeft de VRT het over ‘verkeerswisselaars’: de Centrale CultuurCel, het CultuurCollege en de Cultuursalons.

Sinds enkele jaren voert de VRT een actief beleid om nauwer samen te werken met de culturele partners. De Beheersovereenkomst van de VRT bevat daar heldere afspraken over. Zo vermeldt dat contract ook het ‘Cultuursalon’: “Jaarlijks organiseert de VRT in samenwerking met het departement Cultuur, Jeugd, Sport en Media en Cultuurnet Vlaanderen minstens één ‘cultuursalon’, waar VRT-medewerkers en culturele partners rond een actueel thema debatteren en opportuniteiten voor samenwerking verkennen. (BHO 2012-16, OD 18.3)”. Zie ook het blogbericht 'Plan C voor de VRT'.

Wisselwerking

Drie partners werken dus samen om de belofte van samenwerking concrete invulling te geven: Cultuurnet Vlaanderen, het Departement Cultuur, Jeugd, Sport en Media en de VRT. De afgelopen jaren kwamen verschillende extra initiatieven tot stand om de wisselwerking tussen de brede cultuursector en de openbare omroep structureel te versterken. Sommige van deze demarches zijn duidelijk blijvertjes, andere zijn toe aan een facelift. Na consultatie van verschillende koepelorganisaties en steunpunten presenteert de VRT hier graag nog eens een overzicht van de huidige contactpunten en overlegmomenten tussen de VRT en de culturele partners. Zo kunnen we er samen zorg voor dragen dat 2014 opnieuw een jaar vol boeiende ontmoetingen wordt.

Het cultuurbeleid van de VRT krijgt vorm binnen verschillende media - televisie, radio en internet - en over alle netten heen. Zo ontstaat veel ruimte voor samenwerking, gaande van redactionele aandacht tot regelrechte cocreatie. De VRT wil blijven investeren in duurzame samenwerking met de cultuursector en zoekt ook nieuwe vormen van samenwerking op lange termijn. Projecten die zowel voor de culturele sector als voor de VRT een toegevoegde maatschappelijke waarde hebben.

Schema

Om alle trafiek tussen de VRT en de sector in goede banen te leiden installeerde de VRT daarom drie verkeerswisselaars: de Centrale CultuurCel, het CultuurCollege en de Cultuursalons. U kunt het overzichtsschema hier downloaden. Erg praktisch, want het geeft telkens aan wie de contactperso(on)n(en) is/zijn.

Naast alle persoonlijke contacten tussen medewerkers van omroep en sector, dienen bovenstaande ontmoetingsmomenten om alle kansen tot wederzijdse versterking maximaal te benutten. Verder verstuurt de VRT maandelijks een e-zine met informatie over allerlei nieuwe initiatieven, onder meer op het vlak van cultuur. Intekenen op dat e-zine kan door een mail te sturen naar anneliese.geerts@vrt.be.

Bron: de stuurgroep Cultuursalons (VRT, CJSM, CultuurNet Vlaanderen)

Roel Daenen