Praktijkvoorbeeld | Hulp nodig bij de analyse van uw marketingstrategie?

Vizier

Deze week gaat in het Jenevermuseum Hasselt de derde editie van FARO-vorming ‘Vloek of zegen? Marketing in de cultureel-erfgoedsector’ van start. Geregeld duiken er concrete marketingprojecten uit de cultureel-erfgoedsector op onze radar op. Zopas rondde de Koninklijke Bibliotheek i.s.m. de opleiding Handelswetenschappen van de UGent succesvol een marketingproject af. De resultaten delen ze graag met u.

Een paar maand terug signaleerden we u via deze website de plannen van de Albertina. De Koninklijke Bibliotheek van België kent een bezoekersaantal van ongeveer 100.000 mensen per jaar. Wat is dan het probleem, vraagt u zich af? Slechts 28 procent van die 100.000 bezoekers komt naar de bibliotheek om de collectie effectief te raadplegen terwijl 80% van de bezoekers enkel komt om de leeszalen te bezoeken. Concreet betekent dit dat het grootste deel van de bezoekers niet op de hoogte is van de enorme collecties die deze bibliotheek te bieden heeft. Hoe kan de instelling proberen daarop in te spelen? U leest de analyse en de aanbevelingen in het onderzoeksrapport dat u hier kunt ophalen. In de powerpointpresentatie wordt de aanpak kort en kernachtig uit de doeken gedaan.

Oproep voor studentenproject strategisch marketingplan

De studenten Marketingmanagement uit het masterjaar van de opleiding Handelswetenschappen aan de UGent schrijven elk jaar voor één opdrachtgever een strategisch marketingplan. Voor deze opdracht wordt gestart van een concreet en reëel marketingprobleem dat via een analytische aanpak vertaald moet worden in een gepast strategisch marketingplan met concrete operationele en tactische doelstellingen. Studenten werken hiervoor in enkele concurrerende teams om op een professionele en realistische manier een marketingplan uit te kunnen werken en te presenteren.

Gesterkt door de goede ervaringen met partners uit de erfgoedsector, wil de UGent volgend academiejaar graag opnieuw voor de erfgoedsector werken. Heeft u dus een reëel strategisch marketingprobleem dat u door deze studenten wil laten aanpakken, dan kunt u terecht bij de opleiding Handelswetenschappen van de UGent. Opdrachten kunnen heel divers zijn.

Wat mag u verwachten?

De output hangt uiteraard sterk af van het concrete project, maar onderstaande elementen maken meestal deel uit van het marketingplan:

  • Analyse van het marketingprobleem.
  • Op basis van de analyse relevante informatie (secundaire en primaire marktgegevens) verzamelen.
  • Deze informatie verwerken tot een gepaste marketingstrategie (doelstellingen, doelgroep, positionering en strategische lijnen van de marketingmix).
  • Uitwerken van de nodige tactische beslissingen en uitwerken in de marketingmix.
  • Presenteren van de marketingcase en strategische uitwerking aan de opdrachtgever aan de hand van een paper en presentaties.
  • Opstellen van een marketingplan met enkele kernanalyses (onder andere algemene omgevingsanalyse, concurrentieanalyse, afnemersanalyse, marktanalyse, interne analyse, SWOT-analyse en confrontatiematrix, STP, productbeleid, prijsbeleid, communicatiebeleid, distributiebeleid, relatiemanagement, implementatie, financiële projectie en ROMI-indicatoren).


Wat verwachten de docenten?

  • Grote betrokkenheid van de opdrachtgever. Dit vertaalt zich in minimaal drie contactmomenten met de studenten (opstarten project, tussentijdse presentatie & feedback, eindpresentatie en feedback).
  • Tussenkomst in de kosten (om en bij de 500 euro).


Concreet:

  • Ruwe projectschets, projectvoorstel: voor 1 mei
  • Beslissing projectpartner: ten laatste eind mei
  • Start van opdracht: laatste week van september 2014
  • Einde opdracht: half december 2014
  • Geen of slechts beperkte nazorg/-opvolging: na de eindpresentatie stopt het project voor de studenten


Enkele referenties:

  • Koninklijke Bibliotheek van België: activering van passieve bibliotheekbezoekers
  • Gentse Universitaire Musea: concept- en doelgroepbepaling geïntegreerd museum (zie ook elders op deze website)


Geïnteresseerd?

Neem contact op met Hendrik Slabbinck of Dieneke Van de Sompel. U kunt ook bellen naar +32 9 243 29 41.

Pro memorie: na de eerste editie van ‘Vloek of zegen?’ brachten we de gelijknamige inspiratiebrochure uit. Die kunt u nog steeds gratis downloaden. Op deze pagina vindt u trouwens een aantal marketingplannen van collega-erfgoedinstellingen! Zeer de moeite waard om te lezen.

Heeft u zelf interessante praktijkvoorbeelden en/of ervaringen? Neem dan contact op met Alexander Vander Stichele en/of Roel Daenen!

Roel Daenen
publieksonderzoek
marketingplan
Vloek of zegen?
marketingstrategie
Nationale Bibliotheek van België