Postgraduaat erfgoedondernemer

In een tijd waarin de overheidsmiddelen krimpen of bevriezen (en dus ook de subsidies diezelfde beweging ondergaan), kan een of andere vorm van ondernemerschap op budgettair vlak soelaas brengen. In navolging van de FARO-cyclus ‘Vloek of zegen? Marketing in de cultureel-erfgoedsector’ presenteert de Erasmushogeschool Brussel (i.s.m. een aantal partners) in het najaar het postgraduaat Erfgoedondernemer. De vorming start op 7 oktober.

De middelen zijn dus schaars. Dat maakt dat erfgoedbeheerders zich maar beter steeds verder professionaliseren. Daarnaast is het ook aangewezen om te denken én te handelen als een ondernemer. Makkelijker gezegd dan gedaan, niet? Niet elke erfgoedorganisatie heeft immers marketeers en ondernemers aan boord (zie ook het FARO-onderzoek daarover).

De Erasmushogeschool Brussel, Uitgeverij Politeia, het erfgoedmarketinggenootschap De Bardijnen en een aantal partners (waaronder FARO) slaan de handen in elkaar en lanceren het gloednieuwe postgraduaat Erfgoedondernemerschap. De Bardijnen zorgen voor de samenstelling van de opleiding, Uitgeverij Politeia realiseert het handboek Erfgoedondernemer en Erasmushogeschool Brussel Bachelor Toerisme- & recreatiemanagement staat in voor de praktische organisatie van de opleiding alsook voor alle onderwijsverplichtingen.

Medewerkers van erfgoedinstellingen weten maar al te goed wat ze kunnen doen (de boeken over cultuurmarketing en management zijn legio) maar vaak niet hoe ze dit concreet kunnen aanpakken. Het is die behoefte die De Bardijnen als erfgoedmarketeers helpen invullen door hun eigen ervaring en knowhow te delen. Uit tal van gesprekken met erfgoedactoren stelde Johan Vencken van De Bardijnen vzw vast dat de nood aan kennis van ondernemen in erfgoed alsmaar groter wordt. Hij nodigde de Vlaamse erfgoedactoren rond de tafel om zijn idee voor een postgraduaat Erfgoedondernemer te lanceren. En met succes. Speciaal voor deze opleiding ontwikkelde hij een erfgoedbusinesscanvas dat in de komende maanden nog verder verfijnd wordt in samenwerking met FARO, Herita, Flanders DC en Onroerend Erfgoed Vlaanderen.

De opleiding start in het schooljaar 2016-17 aan Erasmushogeschool Brussel Bachelor Toerisme- & recreatiemanagement (20 studiepunten) en richt zich op erfgoedwerkers en studenten die zich willen specialiseren en een specifiek erfgoedproject voor ogen hebben. Op het einde van het traject heeft de cursist een getuigschrift van postgraduaat, een ondernemingsplan en alle knowhow op zak om er in te vliegen. De resultaten zullen worden gepresenteerd op de studiedag Erfgoedondernemer in april 2017.

Het bijhorende Handboek Erfgoedondernemer geeft alle actoren in de erfgoedsector de kans om hun project, site, museum of organisatie beter bestand te maken tegen onzekere financiële ondersteuning en zo toekomstproof te maken. Het wordt een doe-boek en geen zoveelste theorieboek, met tal van praktijkvoorbeelden om stapsgewijs het Vlaams erfgoedveld ondernemend te maken zonder te raken aan en met veel respect voor de intrinsieke waarde van ons erfgoed.

Roel Daenen
marketing
ondernemerschap
communicatiestrategie
erfgoedmarketing
De Bardijnen
Workshop