Oproep | Doe ‘iets’ met de VRT!

On Air

Veel volk, vorige week woensdag in de perszaal van de VRT. Onder grote belangstelling lanceerden we daar het traject ‘Erfgoed en media’. Tegelijk engageerde de VRT zich om de dialoog met de erfgoedsector verder aan te gaan. Dat kan, met wat geluk en doorzettingsvermogen, resulteren in een nieuw programma over uw collectie, werking of onderzoek.

Onze musea, archieven, erfgoedbibliotheken, enz. herbergen een schat aan verhalen en emoties. Maar hoe krijgen we die verhalen, feiten en weetjes onder de aandacht van de juiste media, programma’s en -medewerkers?

Stap 1: Lees en denk na

FARO vroeg aan Jean Philip De Tender, directeur televisie, om uit te leggen hoe hij bruikbare ideeën herkent en evalueert in functie van tv-programma’s. Als netmanager van één was hij jarenlang een van de belangrijkste sluiswachters voor de programmering van zijn net. Herlees zijn presentatie (in het Engels):

Wat moet u goed overwegen? Waarover wil u het hebben? Een welbepaald voorwerp of archiefstuk? Een collectie? Een proces? Een persoon? Wat maakt u (uw collectie, werking …) uniek? Hoe kan u dat verhaal vertellen? De Tender: “Deze ‘criteria’ spelen door mijn hoofd als ik een pitch [d.w.z. een programmavoorstel of -concept] hoor.” Deze acht criteria zijn:

  1. Wat is uw verhaal?
  2. Hoe vertelt u het?
  3. Waarin verschilt uw verhaal van andere verhalen?
  4. Wat is uw USP (unique selling proposition)?
  5. Wat is het resultaat van uw verhaal? Welk resultaat beoogt u?
  6. Strookt uw verhaal met de missie van uw organisatie en met de missie van de VRT?
  7. Hoeveel kost uw verhaal?
  8. Blijft u aan boord? Hoe groot is uw engagement?
     

Meer informatie is te vinden in 'Pitch it! How to succesfully convince people of your ideas' - een daarbij aansluitende tekst van Jean Philip De Tender. De Tender is ook auteur van het boek 'Alles is een verhaal', uitgegeven bij Lannoo.

Stap 2: Werk een goed voorstel uit

U wil graag uw collectie of werking onder de aandacht brengen van de VRT. Mooi zo. We willen u daarbij op een systematische manier helpen. We vertrekken vanuit een korte en krachtige omschrijving van uw project en gaan vervolgens wat dieper in op een aantal voorstellen die ons op een of andere manier prikkelen.

1. De Projectfiche
Bezorg ons tegen uiterlijk 21 april een bondig voorstel. In welke vorm u dat doet (tekst, beeld, geluid…) speelt geen rol. Maar maak het bondig. Beperk tekst tot maximum twee pagina’s, een audiovisueel fragment maximum tot 3 minuten, een powerpoint tot maximum 10 dia’s. Voorzie zeker de volgende elementen:

  • Een korte en heldere beschrijving van het idee/het verhaal (denk aan de acht criteria!). Wat is uw verhaal? Wie zijn uw ambassadeurs? Wat maakt uw project uniek? Wat is er te zien?
  • Wie is uw doelpubliek? Hoe wil u dat bereiken (via welke communicatiemedia)? Wie zijn uw partners? Plan uw afgeleiden (boek, app, website, concert, etc)?
  • Welke audiovisuele media/kanalen kunnen iets bijbrengen aan uw project? En vice versa. Bij welk VRT-net of -programma denkt u het best aan te sluiten?
  • Welke voorwerpen/artefacten zijn heel bijzonder? En waarom is dat zo? Kan er iemand begeesterend over vertellen? Bestaat er archiefmateriaal van? Denk erom dat televisiemakers in beelden denken en radiomensen in goede sprekers/vertellers.
  • De timing van de realisatie van het idee speelt zich af in het najaar 2015 of voorjaar 2016.


Praktisch: u bezorgt uw uitgewerkte voorstel tegen uiterlijk 21 april aan FARO, t.a.v. Roel Daenen, Priemstraat 51, 1000 Brussel, roel.daenen@faronet.be, tel. 02 213 10 73. Voor een tiental projecten willen we nog een stap verder gaan. Een panel selecteert die tien projecten en begeleidt hen naar een nog scherpere pitch. Het gaat dus niet om winnaars en verliezers, maar om een oefening om de projectvoorstellen nog scherper te stellen. Alle projectfiches, dus ook degene die niet verder worden begeleid, worden verdeeld onder VRT-redacties. Uiteindelijk zal dit dus voor iedereen leerrijk zijn.

2. De presentatie
Op 7 mei bent u hartelijk welkom bij FARO. De tien geselecteerde projecten presenteren dan hun idee aan geïnteresseerde collega’s uit de erfgoedsector en voor VRT-programmamakers. We proberen u te inspireren en warm te maken voor de gepresenteerde projecten. Na de presentaties is er een receptie en netwerkmoment, waar iedereen van dichtbij kan kennismaken met de projecten en de organisatoren erachter.

Praktisch: de presentatie gebeurt a.d.v. een pecha kucha. Dat is, samengevat, een powerpoint-presentatie van welgeteld 6 minuten en 40 seconden, waarbij elke 20 seconden een nieuw beeld getoond wordt. Na afloop kunnen de aanwezigen dus elke projecteigenaar benaderen voor meer informatie en verdere afspraken! U kan deze procedure nog eens schematisch nalezen in onze presentatie (zie slide 9).

Erfgoed en media

Naast deze 'uitgestoken hand' van de VRT trapt ook het  FARO-Erfgoed en mediatraject binnenkort af. Dat is opgezet om u te helpen om meer te halen uit uw mediarelaties. U vindt alle informatie hier. Als smaakmaker kan u hieronder het filmpje bekijken. En lees ook het faro-artikel 'Zonder de media besta je niet!' (pdf), dat hierbij aansluit. Er zijn ook foto’s van het evenement. Ook de VRT zelf postte een verslagje (met een heleboel foto’s) van de lancering op haar website. Als u Twitter gebruikt, kan u alle tweets over de lancering nalezen via de hashtag #vrterfgoed. Tag daarmee ook uw berichten over uw eigen ervaringen en plannen.

Veel succes!
Olga Van Oost, Roel Daenen en Walter Couvreur

Roel Daenen
VRT
beeldvorming
media
communicatiestrategie
Erfgoed en media