Musea.tv, een nieuwe (betalende) service voor musea

oog

Musea (en andere) erfgoedinstellingen produceren zelf steeds meer ‘media’. Film en video zijn allang geen vreemde eend meer in de tentoonstellingsbijt, laat staan op websites en in de socialemediakanalen. Vandaag wint het (bewegend) beeld steeds meer terrein. Daarnaast moeten ook ietwat taaiere onderwerpen knokken om airplay in de klassieke media te krijgen. Om die redenen kan het lonen om werk te maken van ‘eigen’ reportages.

Zo hebben grote instellingen als het Rijksmuseum en Tate al langer een eigen YouTube-kanaal. In eigen land hebben onder meer ook het Museum voor Schone Kunsten van Gent, het KSMKA en ook FARO eigen kanalen. Er bestaan interessante reeksen als Museum Secrets, en eerder berichtten we hier ook al over de cinemagroep Kinepolis die museumfilms in de zalen brengt. Wie een beetje rondkijkt, vindt allerhande kanalen op YouTube en websites (zoals Museum Secrets en Museum TV, om er slechts een paar te noemen).

Een nieuwe speler in de markt is Musea.tv. Dat bedrijf wil het musea in de Lage Landen makkelijk(er) maken “om video in hoge kwaliteit te produceren en flexibel in te spelen op de snel veranderende wereld van bewegend beeld en online applicaties. Producties zijn van hoge 4K kwaliteit en strategisch in te zetten.” Bovendien, zo stelt het persbericht, “profiteert de marketing- en pr-afdeling van het museum tevens van de succesvolle socialemediakanalen van Museummedia.”
 Dat is een communicatieplatform dat via Facebook en Twitter zowel culturele instellingen, journalisten, wetenschappers, museummedewerkers, kunstenaars en galeries bereikt. “Op Twitter is het bereik 30.800 unieke volgers wereldwijd en in Nederland en Vlaanderen 11.800.”

Wie bij Musea.tv aanklopt, krijgt op technisch vlak ruim de keuze. Zo worden de video’s geproduceerd op 4K digitaal formaat en zijn ze in elke codec beschikbaar, voor online gebruik (responsive op smartphones, tablets en desktops) maar ook voor tv, flatscreens, projectie, etc. Interactieve video of 2D- en 3D-animaties zijn mogelijk evenals ondertitels of ingesproken tekst in Engels, Frans, Duits of andere talen. Kortom, er is veel mogelijk. De uitvoerende partners van Musea.tv zijn Museummedia, Infofilm en Cinemaffia.

Navraag leert dat er op dit moment nog geen plannen zijn om een echt online ‘museumkanaal’ te starten (dat al die reportages kan groeperen). “Maar dat hangt helemaal af van de musea zelf,” klinkt het. “Dit is de opstartfase. Als de musea ernaar vragen, zullen wij ervoor zorgen.”

Meer weten? Musea.tv, tel +31 (0)6 42 327 770 
en info@musea.tv.

Roel Daenen