Met een groep weet u meer dan op uw eentje. Intervisies over marketing in de erfgoedsector

Logo Red Star Line Museum

Marketing bedrijven in de cultureel-erfgoedsector, ons hoort u niet vertellen dat dat makkelijk is. Toch bestaan er allerlei manieren en fora om uw (geplande) inspanningen op scherp te krijgen. Zo stelden het Wielermuseum Roeselare en het Red Star Line Museum op 10 december hun contentmarketingstrategie voor, tijdens een intervisiegroep van de expertgroep Not for Profit marketing van STIMA, waaraan FARO participeert. Midden februari is de volgende gepland.

U vindt de presentaties hieronder, als pdf.

 

Maar wat vonden de deelnemers zelf van deze werkvorm?

Karen Vandenberghe, communicatie- en marketingverantwoordelijke van het Red Star Line Museum: “Ik vond de intervisie uitermate interessant. Ik plande zelfs in om altijd opnieuw deel te nemen. De meerwaarde van zo’n intervisie ligt in de uitdaging om mee na te denken over andere dossiers. En dat anderen zich ook buigen over jouw ‘probleem’. Bovendien zijn de sprekers erg divers, want de groep bestaat uit meer dan enkel erfgoedwerkers. Het viel me ook op dat er marketeers van grote én kleine organisaties bij waren. En echte ‘marketeers’! Want in de culturele sector wordt marketing vaak verward met communicatie …  Daarnaast is het ook een goede plek om te netwerken. Ik heb nieuwe mensen en organisaties leren kennen. Het enige minpunt vond ik de opkomst: de groep zou een beetje groter mogen zijn.”

Thomas Ameye, conservator van het WieMu: “Ik sluit me aan bij Karen. De heterogeniteit van de groep (waarbij zowel de ‘harde’ als de ‘zachte’ sector, met grote én kleinere musea vertegenwoordigd is) zorgde voor interessante inzichten. De methodiek en de strakke timing zorgen ervoor dat je op korte tijd veel tips en tricks krijgt. Voor wat het WieMu betreft: budgetvriendelijke en creatieve suggesties. Voor mij was het enige nadeel dat ik wel graag over bepaalde zaken nog even verder had doorgeboomd.”

Hoe gaat zo’n intervisie concreet in zijn werk?
Eerst wordt het project (en met name de problematiek) gedurende een vijftal minuten kort voorgesteld. Dat kan gebeuren met een powerpointpresentatie, maar hoeft niet. Dan volgt een eerste vragenronde waarbij alle aanwezigen een vraag stellen om het project of de problematiek beter te doorgronden. Indien gewenst volgt daarna een tweede vragenrondje. Vervolgens is er een denkpauze van een vijf- à tiental minuten. Waarop een ronde volgt waarbij door de deelnemers verbeterpunten en adviezen worden aangebracht. Ten slotte geeft de persoon die het project kwam voorstellen aan wat hij/zij zelf aan de intervisie heeft gehad.

Voor wie?
De deelnemers aan de expertgroep zijn allemaal mensen die actief zijn in de non-profitsector én die marketinggewijs van elkaar willen leren. Sommigen hebben al heel wat ervaring, anderen zijn nieuwkomers. Het is een ideale manier om van elkaar te leren.

Volgende afspraak
Op dinsdag 11 februari is er een nieuwe intervisie, samen met de expertgroep Not for Profit marketing van STIMA. Het thema is bloggen. De intervisie vindt plaats bij FARO, van 16.00 tot 18.00 uur. Het doel van zo’n intervisie is om te peilen hoe collega’s omgaan met een bepaalde problematiek/praktijk. Met de groep willen we dan komen tot voorstellen en adviezen zodat de instelling in kwestie zijn plannen verder op punt kan stellen.

Bent u er graag bij? Stuur dan een mail naar roel.daenen@faronet.be. Het aantal plaatsen is beperkt.

Noteer ook zeker 24 februari  in uw agenda. Dan vindt de lancering plaats van ‘Vloek of zegen? Marketing in de erfgoedsector plaats'. Twee vooraanstaande marketingexperts van het Rijksmuseum in Amsterdam en het V&A (Londen) geven dan een inzicht in hun aanpak, inzichten én resultaten. Gratis.

Roel Daenen