Marketingstrategie Toerisme Vlaanderen 2016-2020

cover Marketingstrategie 16-20

De voorbije weken hield Toerisme Vlaanderen op verschillende plekken in het land een roadshow. De bedoeling? De stakeholders van de organisatie informeren over de nieuwe marketingstrategie. Tijdens die ontmoeting werd de marketingstrategie 2016-2020 toegelicht in een plenaire sessie en daarna verder verdiept in drie parallelle themasessies (‘Iedereen verdient vakantie’, ‘Vlaamse Meesters’ en ‘Vlaanderen toonaangevend op de internationale associatie-markt’). Zowel de marketingstrategie zelf als de presentaties staan nu online. Interessante lectuur, vooral omdat de erfgoedsector er met naam en toenaam wordt vernoemd.

Het startpunt van elk marketingplan is en blijft de missie van de organisatie. De werking van Toerisme Vlaanderen staat, aldus de introtekst, in het teken van de missie die Toerisme Vlaanderen “samen met de hele toeristische sector [heeft] onderschreven.” Die missie luidt: “Tegen 2020 wil Toerisme Vlaanderen samen met de toeristische actoren het toerisme in en naar Vlaanderen-Brussel op een duurzame manier ontwikkelen tot een economische groeimotor. Op die manier realiseren we meer rendement, tewerkstelling en welzijn.”

De marketingstrategie vertrekt vanuit drie centrale doelstellingen:

  • de economische impact van het toerisme in Vlaanderen verhogen;
  • de reputatie van Vlaanderen als kwalitatieve toeristische bestemming uitbouwen;
  • de participatie van de Vlamingen aan toerisme verhogen;


en is gestoeld op vijf uitgangspunten:

  • merk 'Vlaanderen';
  • belevingen als toeristische troeven;
  • doelgroepen;
  • doelmarkten;
  • duurzaam toerisme.


Zoals tijdens het Groot Onderhoud van 2013 – 'Grand Tour' in het teken van de samenwerking tussen de toeristische en de cultureel-erfgoedsector – duidelijk is gebleken, zijn beide sectoren op elkaar aangewezen. Met andere woorden: wie in zijn of haar marketingplan in de doelgroepensegmentatie mikt op binnen- en/of buitenlandse toeristen, kan zich maar beter wat inlezen en vertrouwd maken met de koers en de strategie van Toerisme Vlaanderen.

Interesse in de ontwikkeling van een marketingstrategie voor uw instelling of organisatie? Dan verwijzen we graag door naar het postgraduaat Erfgoedondernemer, dat vanaf begin oktober in Brussel van start gaat.

U vindt de presentaties van de roadshow, het marketing- en beleidsplan en nog veel meer interessante literatuur op de website van Toerisme Vlaanderen.

Roel Daenen
toerisme
toerisme vlaanderen
marketingstrategie
Grand Tour
erfgoedmarketing