Leestip | Inspiratiegids Toeristische Erfgoedontwikkeling

Cover ‘Inspiratiegids Toeristische Erfgoedontwikkeling’

Recent verscheen de ‘Inspiratiegids Toeristische Erfgoedontwikkeling’, een gemeenschappelijke uitgave van Toerisme Vlaanderen en het agentschap Onroerend Erfgoed. “Geslaagde toeristische ontwikkeling is echter meer dan de som van een bezienswaardigheid en een toeristisch product,” klinkt het in de inleiding. Aanbevolen lectuur voor elke erfgoedwerker die meer wil halen uit de relatie met de toeristische actoren in zijn of haar gemeente of regio.

De vlot leesbare en luchtig vormgegeven inspiratiegids richt zich tot “alle mogelijke toeristische initatiefnemers, van beleidsmakers tot kleine privéondernemers, als tot erfgoedzorgers, erfgoedverenigingen en erfgoedliefhebbers.” De brochure wil dan ook niet alleen het toeristisch potentieel van erfgoed promoten, maar ook een idee geven wat er allemaal komt kijken bij “goede toeristische erfgoedontwikkeling” – met onder meer aandacht voor hoe dat concreet kan aangepakt worden, manieren van presenteren, de toegankelijkheid, communicatie, beleving enz. Het is de ambitie van dit document – net als het Groot Onderhoud in 2013 en de recente studiedag in het MIAT, om “alle betrokken sectoren uit te nodigen, elkaars wereld te leren kennen en vooral in interactie te treden.” Het is de bedoeling van de initiatiefnemers om de gids permanent te actualiseren en aan te vullen, om zo ook te blijven inspireren.

Beide sectoren hebben elkaar ook nodig. Erfgoed blijkt een onmisbaar ingrediënt voor een toeristische bestemming. En, zo luidt het, dat is niet zomaar een veronderstelling. Buitenlandse bezoekers blijken ‘erfgoed’ bewust en onbewust een centrale plaats te geven in hun reismotieven en activiteitenpatronen. U kunt de inspiratiegids hier ophalen.

Infosessies duurzame toeristische hefboomprojecten

Naast inspiratie biedt Toerisme Vlaanderen ook middelen. Zo ondersteunt de organisatie dit jaar “projecten die uitgebouwd kunnen worden tot duurzame toeristische hefboomprojecten.” Toerisme Vlaanderen vindt het belangrijk om initiatiefnemers van projecten met een sterk internationaal potentieel te ondersteunen en aan te moedigen. “Om te blijven opvallen in het grote aanbod aan toeristische bestemmingen en belevingen, moeten we ambitieus durven te zijn,” aldus de website. “We zijn dus specifiek op zoek naar projecten die een wezenlijk verschil maken in de beleving van het toeristische product en zo onze bestemming ‘top of mind’ maken ten opzichte van concurrerende producten en markten. Hoe de organisaties dit precies aanpakken, lichten ze graag toe tijdens een van de inspiratie- en infosessies in juni 2015. Opgelet, inschrijven voor 1 juni!

Roel Daenen
toerisme vlaanderen
communicatie
marketing
Agentschap Onroerend Erfgoed
erfgoedontwikkeling
Grand Tour