Leestip | Het verhaal van De Munt

Er is de laatste weken bijzonder veel inkt gevloeid over de besparingen bij de federale culturele instellingen. Zo besloot Peter de Caluwe, de intendant van de Koninklijke Muntschouwburg, zijn opiniebijdrage in De Morgen van 22 oktober met een oproep. “Mag ik eenieder die ons niet kent stellig aanraden om het nieuwe boekwerk dat net over ons verschenen is te raadplegen, Het verhaal van De Munt, een nieuwe gids voor de Muntschouwburg.” En precies dat – het boek lezen – hebben we gedaan.

Het idee voor zo’n gids ontstond uit de samenwerking tussen de Koninklijke Muntschouwburg en de uitgeverijen Mardaga en Snoeck. Op de achterflap lezen we dat “De reeks ‘het verhaal van …’ het grote publiek [wil] laten kennismaken met enkele hoogtepunten van ons erfgoed en cultureel patrimonium.” En precies dat is deze gids geworden, een handig naslagwerkje dat aan de hand van “zestig zorgvuldig geselecteerde en geïllustreerde kernwoorden de geschiedenis en de werking van een van Belgiës mooiste cultuurhuizen beschrijft.” Die zestig lemma’s worden netjes over zes hoofdstukken verdeeld, het gebouw, de geschiedenis, de voorstelling, de ateliers, de coulissen en, ten slotte, de onderneming.

De Caluwes oproep voor een lezing van het boek heeft waarschijnlijk veel te maken met het feit dat de eigenlijke voorstelling – het ‘eindproduct’ wat het publiek te zien krijgt, slechts het topje van de ijsberg is. Zo leest u dat de ambachtelijke fabricatie van pakweg een pruik gemiddeld acht tot tien dagen werktijd kost. Hetzelfde verhaal voor de creatie van kostuums, schoenen, decors, de machinerie, het repeteerwerk voor koor, orkest en solisten, de regie, enzovoort. Het boek gunt de lezer ook een blik in de bedrijfsmatige kant van het huis, en zoomt in op onder meer de vrienden – 1.200 man sterk – het mecenaat, de economische en maatschappelijke impact en operationele(re) aspecten als ticketing. Alles bij elkaar werken er zo’n 400 mensen in de Munt, vrijwilligers en freelancers niet meegeteld.

Het verhaal van De Munt is een mooi visitekaartje en geeft een scherp, representatief beeld van zowel de geschiedenis van de instelling als wat de waaier aan taken die dit operahuis uitvoert allemaal inhoudt. Ongetwijfeld een erg nuttig instrument in de beeldvorming over het huis.

Het verhaal van De Munt telt 144 pagina’s, is rijkelijk met beeldmateriaal geïllustreerd, te koop in de Munt en verschillende boekhandels en kost 18 euro. Meer info vindt u op de website van De Munt.

Roel Daenen
beeldvorming
opera
communicatiestrategie
De Munt
Koninklijke Muntschouwburg