How To Story: 5 storytelling-tips van VRT-journalist Tim Verheyden

Er was eens...

De voorbije weken hebben we u meermaals via deze website opgeroepen om deel te nemen aan de open call van en met de VRT, waardoor uw collecties, werking, personeel, geschiedenis enz. op televisie, radio en/of het web – transversaal, zoals dat heet – opvallend in beeld kunnen komen. Storytelling is daarbij het sleutelwoord. VRT-journalist Tim Verheyden geeft een heleboel inspirerende tips & tricks.

Talent is overrated,” dacht Geoff Colvin en hij schreef er prompt een boek over. Talent is overroepen. Door vooral hard te werken, kom je er wel. Voeg
 daar de 10.000 hour rule van Malcolm Gladwell aan toe en begrijp dan meteen waarom ik vind dat je alles kan leren, zelfs storytelling - het trendwoord van het voorbije en het komende jaar in de marketing en de journalistiek.

Maar trending is niet synoniem voor verlies aan waarde. Integendeel. Toch krijg ik wel eens de vraag of storytelling 
niet gewoon het fancy woord is voor beeldgrammatica: de taal die elke 
televisiejournalist, -reporter of documentairemaker moet kennen. En bij
 uitbreiding dus ook reclamemakers en marketeers. Vandaag overstijgt storytelling beeldgrammatica: het is nadenken over hoe ik als televisiemaker mijn verhaal bij de kijker krijg. Welk platform
 gebruik ik, hoe verdeel ik mijn informatie over grafiek, tekst en beeld? 


Maar storytelling is ook de technieken beheersen om een kijker bij
 zijn nekvel te grijpen en mee te sleuren in je verhaal. Want vandaag maakt iedereen (beeld)verhalen en is het de taak van de 
storyteller om zijn of haar verhaal zo te ontwikkelen dat de kijker wil
 verder kijken en dat hij niet op zijn tablet of laptop een ander filmpje
 aanklikt en jouw verhaal nooit zal zien. Dit jaar zullen we met z'n allen meer video's dan ooit bekijken, dat blijkt 
uit een aantal Amerikaanse cijfers:


  • 50 procent van alle video's zullen op een mobiel toestel worden bekeken (Citrix).
  • 1/3 van het Amerikaanse budget dat wordt uitgegeven aan advertising zal
 gaan naar online video (Borrell Associates).
  • 92 procent van de gebruikers die een video ziet, zal hem delen met
 anderen (Invodo).


Marketeers en journalisten, we zijn allemaal elkaars concurrent. Want we creëren content. Content waarvan we willen dat hij wordt gezien en gedeeld. En waarover wordt gesproken.

5 tips voor een goed verteld verhaal




  1. Hou het simpel: vat wat je wil vertellen samen in 1 zin. Begin niet zolang je
 die baseline niet hebt gevonden. Ga voor een sterk verhaal, niet twee verhalen die door elkaar lopen. Weet je die baseline niet te vinden, dan loopt het zowel bij de opnames als 
in de montage mis. Je mist richting en een visie.
  2. Geloof in wat je maakt, geloof wat je vertelt en geloof in de mensen die je 
in beeld brengt. Geloof in de beleving die je wilt creëren.


  3. Dat hangt samen met de echtheid van je verhaal: echte mensen in een echt verhaal. Zoek mensen met een verhaal. Mensen praten, cijfers niet.


  4. Emoties klinken vies, maar dat zijn ze niet. Een goed verteld verhaal bevat 
universele gevoelens als liefde, hoop, pijn humor, beslissingen nemen,
 opkomen voor een ander, liegen, zorgen voor iemand, eenzaamheid ... Een
 goed verteld verhaal raakt aan basisemoties.


  5. Waardevol. Elk goed verteld verhaal heeft een waarde voor iemand die het
 bekijkt. Het zet aan tot nadenken (in de journalistiek) of tot het kopen van een product (in de marketing).


Simpel, geloofwaardig, echt, emotioneel en waardevol. Mijn vijf basisregels voor een goed verhaal.

Ik houd altijd de woorden van de Amerikaanse filmmaker Bob Sacha in mijn achterhoofd. Niet toevallig de man die mijn liefde voor storytelling nog 
heeft aangewakkerd. Sacha zegt: 
“Find a strong compelling character that people can relate to, film them 
doing something other than talking (an 'unfolding action') and look for a conflict or complication or unanswered question that you will resolve (or not). Simplify or answer your question by the end of your video.”


Storytelling in actie: een praktisch voorbeeld

Een goed verhaal houdt je aandacht, doet je nadenken en zet aan tot actie.

Een heel erg goed voorbeeld is de Lego-film die in 2013 in de cinemazalen liep. De Lego-film is erin geslaagd om een verhaal te bouwen rond een product zonder het product op zich te verkopen. De film verkocht een beleving. Bovendien raakte hij aan een aantal universele gevoelens zoals 'als
 je wil, kan je alles aan'. Het was daarnaast ook een grappige en in zijn genre een goede film. Na het in roulatie brengen van de film ging de verkoop van Lego met 13% omhoog. 90 minuten product placement, verpakt in een goed verhaal.

Just do it

Toch zijn er ook stemmen die beweren dat storytelling out is. Waar - in de eerste plaats - bedrijven naar zouden moeten streven is storydoing. Enkel en alleen het vertellen van verhalen zal niet meer voldoende zijn om een product in de markt te zetten.

Storydoing staat voor het delen van verhalen en het connecteren / verbinden van mensen
 door producten. Storydoing is in het leven geroepen door Co:collective en het staat voor het 'beleven' van
 het verhaal van een bedrijf; waar het voor staat, de mensen die ervoor werken, de producten die er gemaakt worden en hoe het bedrijf in conversatie gaat met zijn klanten. En hoe die klanten op hun beurt ook onderling in gesprek treden.



Bekende bedrijven die aan storydoing doen zijn Apple, Airbnb en Nike. Ze
 maken producten die deel uitmaken van een grotere beleving. Bij Apple koop je niet enkel een smartphone maar ook een deel van een community. Bij
 Airbnb boek je niet alleen een kamer, maar koop je ook de filosofie van
 leven en reizen op je eigen ritme, ver weg van de geijkte paden.
 Bovendien connecteren de verkochte producten. Soms letterlijk, zoals bij Apple. Maar ook op filosofisch vlak, zoals bij Airbnb waar je gelijkgestemde zielen kan ontmoeten. Bovendien heeft storydoing op zich 
niets met een communicatiestrategie te maken, maar wel met
 productontwikkeling. En hier ligt voor veel bedrijven nog onontgonnen terrein.

Maar hoe je het ook draait of keert, alles begint bij een goed verhaal. En de technieken om het te maken en te ontdekken.

Deze blog is met toestemming en dankbaarheid overgenomen van de website van het PR-bureau FINN. Bij FINN maakt u bovendien kans op een gratis exemplaar van het nieuwe boek van Tim Verheyden. Meer info over het VRT-traject vindt u elders op deze website.

Roel Daenen
VRT
beeldvorming
storytelling
#vrterfgoed
FINN
storydoing
Tim Verheyden